Show simple item record

dc.contributor.advisorRygvold, Anne -Lise
dc.contributor.authorBerntzen, Eva
dc.date.accessioned2021-06-23T05:45:39Z
dc.date.available2021-06-23T05:45:39Z
dc.date.issued2021-05-18en
dc.description.abstractSammendrag Oppgaven handler om barnehagelærere sitt arbeid med flerspråklige barn med språkforsinkelser. Formålet med denne studien har vært å belyse hvilke erfaringer fire barnehagelærere har med sitt arbeid med flerspråklige barn. Det er når barnet strever med å tilegne seg et nytt språk, i dette tilfellet norsk, og det er usikkerhet knyttet til om årsaken bunner i en språkvanske eller om barnet er forsinket fordi det holder på å tilegne seg et nytt språk. Studien benytter en kvalitativ tilnærming og fire barnehagelærere fra ulike steder i landet har blitt intervjuet. De har alle grunnutdanning som barnehagelærere Det er brukt semistrukturert intervju, og alle fire har svart på de samme spørsmålene. Etterarbeidet av det innsamlede datamaterialet er gjort ved å benytte en temabasert analyse. Svarene er samlet og plassert under tema som danner grunnlag for kategoriene i analysedelen. Resultatene belyser områder som barnehagelærerne erfarer er sentral i arbeidet med flerspråklige barn, og de deler mange av de samme erfaringene. De sier blant annet noe om hva som kan vekke mistanken om at et barn har en språkvanske, de sier det er viktig å kartlegge alle sider ved barnets språk og de peker på betydningen av foreldresamarbeidet. Kartlegging i barnehagen er ikke nok ved mistanke om alvorlige språkvansker, men er ofte den første kartleggingen som blir gjort og som kan være et utgangspunkt for videre arbeid.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/21526
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLOG-3901
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010en_US
dc.titleFlere språk eller språkvansker?en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)