dc.contributor.advisor | Bjørndal, Cato. R. P. | |
dc.contributor.author | Danielsen, Viktoria Sofie | |
dc.date.accessioned | 2021-06-28T10:04:56Z | |
dc.date.available | 2021-06-28T10:04:56Z | |
dc.date.issued | 2021-05-15 | en |
dc.description.abstract | Sammendrag
Tema: Rådgivning av elever som viser atferdsvansker
Problemstilling: Hvordan opplever rådgivere møtet med elever som viser atferdsvansker?
Bakgrunn og formål: Formålet med studien som omtales i denne masteroppgaven er å bidra med kunnskap om rådgivning av elever som viser atferdsvansker. Både rådgivning og atferdsvansker er tema jeg finner interessante å jobbe med, både i teori og praksis. Mens det for atferdsvansker foreligger flere studier fra Norge og andre land, er det få studier innen rådgivning, og særlig på rådgivning av elever som viser atferdsvansker. Dette gjorde det spesielt interessant å undersøke dette nærmere i denne studien.
Metode: For å kunne besvare problemstillingen valgte jeg kvalitativ metode. Jeg gjennomførte fire semistrukturerte intervju med rådgivere fra ungdomsskolen. Analysemetoden for studien var fortolkende fenomenologisk analyse, på engelsk kjent som Interpretativ phenomenological analysis (IPA). Forskningsdesignet for oppgaven er fenomenologiske studier, den vitenskapsteoretiske bakgrunnen er hermeneutisk fenomenologisk, og epistemologien er konstruktivisme.
Resultat og funn: Analysen fra de fire intervjuene endte opp med seks hovedtemaer, de er:
1. Opplevelsen av at innagerende atferd er mer utfordrende enn utagerende atferd.
2. Betydningen av å være der for eleven, lytte og aldri gi opp.
3. Betydningen av forutsigbarhet og tålmodighet i relasjon rådgiver-elev.
4. Opplevelsen av at rådgiver får betydning for eleven.
5. Betydningen av å kartlegge situasjonen med eleven der den er.
6. Betydningen av ekstra støtte fra samarbeidende instanser.
Resultatene fra studien får fram det rådgivere opplever som viktige holdninger i møtet med elever som viser atferdsvansker, samt deres opplevelse av hva elevene har behov for. Rådgiverne forteller i tillegg hva som er utfordrende i møtet med disse elevene. Dette er tematikk som underbygges også i internasjonale studier. Gjennomgående i min studie og i andre sentrale studier vises det også til at humanistisk rådgivningstradisjon er sentral blant rådgiverne. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/21574 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3904 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.title | «(…) så det handler liksom om å bare være der (…)» Rådgiveres opplevelse av møtet med elever som viser atferdsvansker | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |