Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNils Vidar, Vambheim
dc.contributor.authorVorren, Kaja Seim
dc.date.accessioned2021-07-07T08:30:21Z
dc.date.available2021-07-07T08:30:21Z
dc.date.issued2021-06-01
dc.description.abstractI denne masteroppgaven retter jeg fokus på prestasjonspresset blant jente-skiløpere i junioralder, og undersøker om prestasjonspresset virker fremmende eller hemmende for videre skikarriere. Hva som fører til så stort frafall i juniorårene spesielt for jente-skiløpere, er temaet jeg skal forske på i denne oppgaven. Det er forsket forholdsvis lite på frafall i junioralderen innen langrennsidretten, og hva som fører til dette og hvordan man kan prøve å redusere risikoen, eller hvordan man kan forebygge at dette skal skje (Railo,1987) (Berntsen & Kristiansen, 2018). Dette har jeg ønsket å finne mer ut av i min forskning. Jeg synes prestasjonspress blant skiløpere er et interessant tema både for at det er tidsaktuelt og fordi jeg har erfaring med dette temaet og fenomenet selv. Jeg har selv vært skiløper og har kjent på prestasjonspresset som både fremmende og hemmende for min egen motivasjon for idretten og konkurranser. Jeg vet også at flere i langrennsmiljøet faller fra i junioralder og synes det er interessant og finne ut om dette er på grunn av prestasjonspress eller om det kan være andre faktorer som og er gjeldende (Railo,1987). I tillegg er det forholdsvis lite litteratur og forskning om prestasjonspress blant langrennsløpere i junioralder. Vi vet følgelig ikke sikkert om prestasjonspress virker fremmende eller hemmende på unge skiløperes motivasjon for å fortsette og utvikle seg videre som langrennsløpere. Forskningen bak denne masteroppgaven er en kvalitativ studie der det kvalitative forskningsintervjuet ble benyttet som metode. Målet med denne studien har vært å bidra til å finne kjennetegn på prestasjonspresset hos seks norske jenter som gikk aktivt langrenn i junioralderen. Informantene var seks jente langrennsløpere som alle sluttet å gå aktivt langrenn i junioralderen. Gjennom intervjuene med disse seks informantene har jeg fått innsamlet mye datamateriale til denne oppgaven. Med bakgrunn i dette materialet har jeg analysert og tolket funnene med utgangspunktet i teori om idrett, prestasjonspress, motivasjons- og lærings-teorier, forskning om frafall i idrett og videregående skole, og andre faktorer som kan føre til frafall som blant annet spiseforstyrrelser hos idrettsutøvere og foreldres sosioøkonomiske status. Gjennom valgt teori og funnene fra intervjuene har jeg prøvd å forstå hva som kjennetegner prestasjonspresset blant jente-idrettsutøvere, og om det har virket hemmende eller fremmende. Samt hva som kan være grunnen til det store frafallet av jente-idrettsutøvere i junioralderen. Jeg har gjennom min studie gjort interessante funn som kjennetegner hvordan informantene i denne oppgaven følte på prestasjonspresset. Hovedfunnene i studien viser at prestasjonspresset i seg selv ikke er en hovedgrunn til frafall, men at mange andre faktorer som eksempelvis manglende motivasjon og sykdom også virket inn. Manglende motivasjon og sykdom kan ha vært en faktor som har medvirket til å skape et press mot å prestere, som da har gjort at utøveren har blitt umotivert. Prestasjonspresset viste seg at i hovedsak kom fra løperne selv, og ikke fra andre som trenere, foreldre eller venner/lagkamerater. Prestasjonspresset fra løperne selv var også en faktor som førte til fysiske og psykiske utfordringer som blant annet nervøsitet. Dette var noe som flere av informantene påpekte. På bakgrunn av funnene i denne studien håper jeg å bidra til at juniorløpere og fremtidige juniorløpere kan reflektere over at det er flere faktorer som påvirker en utøver. Og at de dermed kan finne en balanse slik at prestasjonspresset ikke blir hemmende for videre skikarriere, men at det blir en god balanse og at prestasjonspresset heller kan oppleves som en fremmer for videre skikarriere i idretten. Jeg håper også funnene kan være til støtte eller bidra til at trenere får en større innsikt og forståelse for hvilke faktorer som kan bidra til at jenter faller fra i junioralder, og kanskje også gi implikasjoner for hvordan trenere og støtteapparatet spesielt kan være oppmerksomme på deres rolle i å hjelpe utøverne i å balansere ungdomstiden og aktiv skiløper-livet på en best mulig måte.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/21801
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectPedagogikken_US
dc.subjectFrafallen_US
dc.subjectJunioralderen_US
dc.subjectLangrennen_US
dc.subjectjenteren_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectPrestasjonspressen_US
dc.subjectÅrsakssammenhengeren_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Social science in sports: 330en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsvitenskapelige idrettsfag: 330en_US
dc.titleEn kvalitativ studie om frafall i junioralder blant jentelangrennsutøvere. Studien belyser hvorfor prestasjonspress kan være årsak til frafall, samt hvilke andre forhold som kan bidra til at jentene frafaller langrennsidretten i junioralderen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)