dc.contributor.advisor | Rønningsbakk, Lisbet | |
dc.contributor.advisor | Killengreen, Siw Turid | |
dc.contributor.author | Bergtun, Sara Kristin Ramjit | |
dc.date.accessioned | 2021-08-27T07:53:12Z | |
dc.date.available | 2021-08-27T07:53:12Z | |
dc.date.issued | 2021-05-17 | |
dc.description.abstract | Masteravhandlingen er en kvantitativ studie som vurderer seksualitetsundervisningen på barnetrinnet. Utgangspunktet for diskusjonen er resultatene fra et spørreskjema gjennomført av elever på 7.trinn. Her vurderer de sin egen undervisning og når de selv skulle ønske de fikk første introduksjon av en rekke temaer. Problemstillingens formulering er; hvilke temaer bør seksualitetsundervisning på barnetrinnet inneholde, og når bør undervisningen starte? Denne diskuteres gjennom teori på barns seksuelle utvikling, forskning på dagens praksis, læreplanen og internasjonale- og forskningsbaserte anbefalinger.
Datainnsamlingen ble gjennomført som en del av et undervisningsopplegg, hvor hovedformålet var å forberede elevene på tematikken og begrepene i spørreskjemaet. En svarprosent på 94% viser at dette var en effektiv innsamlingsmetode for å skape trygghet for elevene, samt øke variasjonen innad i utvalget.
Seksualitetsundervisningen diskuteres i et forebyggende perspektiv - undervisningen må̊ skje før elevene har bruk for kunnskapen eller ferdighetene (Helse-og omsorgsdepartementet, 2016, s. 16). Studien viser at det er for sent å snakke om puberteten på 5.trinn, det må introduseres senest på 4.trinn. Undervisning om seksuell aktivitet bør introduseres tidlig på mellomtrinnet. I tillegg må det snakkes om kropp, grenser, overgrep, rettigheter, utforsking, reproduksjon, kjønnsidentitet og legning allerede fra 1. og 2.trinn.
Tidlig undervisning og refleksjon øker ikke den seksuelle aktiviteten, det minsker behovet for egen utforsking og kunnskapsutvikling fra usikre kilder. Det gir også makt til å forstå seg selv, samt ta informerte og selvstendige valg. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/22271 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.subject | Seksualitetsundervisning | en_US |
dc.subject | Seksualundervisning | en_US |
dc.subject | Barneskolen | en_US |
dc.subject | Barnetrinnet | en_US |
dc.subject | Seksualitetsundervisning på barnetrinnet | en_US |
dc.subject | Seksualundervisning på barnetrinnet | en_US |
dc.subject | Puberteten | en_US |
dc.subject | Seksuell aktivitet | en_US |
dc.subject | Seksualitet i skolen | en_US |
dc.subject | Tidlig seksualitet | en_US |
dc.title | "Kunnskap er ikke farlig, det gir makt" - seksualitetsundervisningen på barnetrinnet sett i et forebyggende perspektiv | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |