dc.contributor.advisor | Rosøy Steele, Annfrid | |
dc.contributor.author | Håkonsen, Kaja Rustad | |
dc.contributor.author | Helle Danielsen, Ida Margrethe | |
dc.date.accessioned | 2021-08-27T08:03:14Z | |
dc.date.available | 2021-08-27T08:03:14Z | |
dc.date.issued | 2021-05-17 | |
dc.description.abstract | Temaet for denne masteravhandlingen er hvordan lærere planlegger og gjennomfører uteskole gjennom hele året. Vår interesse for uteskole startet med vårt engasjement for virkelighetsnære, elevorienterte og lekpregede arbeidsmåter. Vi har gjennomført en kvalitativ studie, hvor vi har samlet inn data gjennom intervju, observasjon, dokumentinnsamling og en workshop. Ved hjelp av informasjon hentet fra forskningsdeltakere, med bred kunnskap om og erfaring i bruk av uteskole, besvarer vi problemstillingen: “Hvordan kan lærere planlegge og gjennomføre regelmessig uteskoleundervisning gjennom hele året?”. I tillegg skal vi besvare forskningsspørsmålene: “Hvilke aktiviteter bruker lærere i uteskoleundervisningen og hvilke tverrfaglige temaer passer til de ulike årstidene?” og “Hvordan strukturerer lærere uteskoleundervisningen, og hvordan knyttes den til undervisningen inne?”. Studiens funn viser at enkelte rammefaktorer er av betydning for lærernes planlegging og gjennomføring av uteskole. Gjennom tidlig planlegging, faste uteskoledager og ved å trekke elevene med inn i planleggingsprosessen, kan forholdene ligge til rette for elevmedvirkning og regelmessig gjennomføring av uteskole. Et samspill mellom klasseromsundervisning og undervisning utenfor klasserommet, kan gi en mer helhetlig opplæring og bedre kvalitet på uteskolen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/22273 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.subject | Uteskole | en_US |
dc.subject | Nærmiljøpedagogikk | en_US |
dc.subject | Planlegging | en_US |
dc.subject | Erfaringspedagogikk | en_US |
dc.subject | Fysisk aktiv læring | en_US |
dc.subject | Læringsarenaer | en_US |
dc.subject | Grunnskolen | en_US |
dc.subject | Outdoor education | en_US |
dc.subject | Friluftsliv | en_US |
dc.subject | Læring i friluft | en_US |
dc.title | Uteskole - Året rundt. "Mesteparten av det man lærer om i skolen finnes jo ikke inne i klasserommet!" | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |