«Vi var veldig glade for å være en digital skole da landet stengte ned» - En kvalitativ studie om muligheter og utfordringer ved bruken av lærebrett på lærebrettskoler
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22274Dato
2021-05-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Høgås, Marlin LyshoelSammendrag
Med den økte digitaliseringen i skolen, er det flere og flere skoler som velger å satse på innføringen av lærebrett. Formålet med denne studien er å undersøke hvilke muligheter og utfordringer lærere opplever med bruken av lærebrett på lærebrettskoler. Studien er en kvalitativ enkelcasestudie, med intervju som metode for datainnsamling. Jeg gjennomførte et gruppeintervju med fire lærere, og alle arbeidet på samme lærebrettskole. Gjennom analysen, kom det frem at lærerne opplevde at lærebrettene kan føre til økt motivasjon og mestring, og gjøre det lettere for lærerne å tilpasse opplæringen. Videre kommer lærebrettet med mange ressurser, som er med på å variere undervisningen og arbeidsmetodene, og på å styrke klassemiljøet. I tillegg opplevde de at lærebrettet gir gode muligheter til å utvikle elevenes digitale ferdigheter, herunder den digitale dømmekraften. Lærerne opplevde flest muligheter med bruken av lærebrett, men ytret noen utfordringer. Utfordringene kan blant annet knyttes til elevenes håndskrift og skjermtid. I studien vil også noen av lærernes opplevelser under nedstengningen av landet grunnet koronapandemien fremkomme. De opplevde absolutt utfordringer i den perioden, men de kunne ikke sett for seg hvordan det hadde gått uten lærebrettene.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: