dc.contributor.advisor | Andreassen, Svein-Erik | |
dc.contributor.author | Flatmo, Maiken Iselin | |
dc.date.accessioned | 2021-08-27T08:09:32Z | |
dc.date.available | 2021-08-27T08:09:32Z | |
dc.date.issued | 2021-06-02 | |
dc.description.abstract | Denne studien har som mål å undersøke sammenhengen mellom uteskole i praksis og Fagfornyelsen. Problemstillingen for studien er følgende:
I hvilken grad er det sammenhenger mellom praksis og læreplan i bruk av uteskole?
For å besvare problemstillingen har jeg formulert to forskningsspørsmål. Første forskningsspørsmål har som mål å undersøke hvilke intensjoner og føringer Fagfornyelsen legger for bruk av uteskole. Det andre forskningsspørsmålet undersøker hvordan skolene kan arbeide for å innfri intensjonene og føringene gjennom bruk av uteskole.
Studien bygger på teori og forskning på feltet uteskole. Arne N. Jordet, professor ved Høgskolen i Innlandet, ligger til grunn for store deler av studiens teorigrunnlag. Uteskole som arbeidsmåte har i lang tid vekket min interesse. Etter erfaring fra både egen skolegang og praksis ønsket jeg å undersøke en undervisningsmetode som fordret elevaktivitet og bruk av hele kroppen. Uteskole som arbeidsmåte vil ivareta elevaktivitet og bruk av kroppen.
Studiens datamateriale er innhentet gjennom to kvalitative metoder, intervju og innholdsanalyse. Forskningsspørsmål 1 besvares gjennom innholdsanalyse av Fagfornyelsen og forskningsspørsmål 2 svares gjennom intervju av tre lærere.
Funnene i denne studien tyder på at uteskole i stor grad kan ivareta den nye læreplanen. Ideen om uteskole fremkommer i både enkelte kompetansemål og deler av overordnet del, begrepet uteskole blir likevel ikke brukt eksplisitt. Lærere uttrykker at uteskole kan brukes som et supplement til klasseromsundervisningen. De fremmet også bruk av uteskole for å styrke elevenes sosiale kompetanse og arbeid med relasjonsbygging. Lærerne etterspør involvering av skoleledelsen i bruk av uteskole. Lærerne påpeker store forskjeller mellom klassene og ønsker at uteskole skal være et satsningsområde for å utjevne ulikheter. Det nye læreplanverket, Fagfornyelsen, benytter ikke begrepet uteskole eksplisitt, men ideen står sterkt. Varierte læringsarenaer og aktiviteter, bruk av natur og nærmiljø, samarbeid og utforsking samt danning er temaer i Fagfornyelsen. Studiens funn tyder på at uteskole som arbeidsmetode kan ivareta den nye læreplanen og bidra til å innfri dannelsesoppdraget. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/22277 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | Uteskole | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Sammenhengen mellom praksis og læreplan i bruk av uteskole | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |