Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHeimly, Finn Steinar
dc.contributor.authorLai, Kristin
dc.contributor.authorNguyen, Yen N.
dc.date.accessioned2021-10-01T21:11:26Z
dc.date.available2021-10-01T21:11:26Z
dc.date.issued2020-11-11
dc.description.abstractDenne oppgavens problemstilling handler om å finne ut hvilke mulige drivkrefter som ligger bak fusjoner og oppkjøp i tannteknikerbransjen. Det har vært mange sammenslåinger i tannteknikerbransjen de siste årene. Vi har utarbeidet disse to forskningsspørsmålene for å belyse problemstillingen. 1. Hvilke utfordringer og endringer i bransjen har ført til flere oppkjøp og fusjoner? 2. Hvilke motiver ligger bak fusjoner og oppkjøp i tannteknikerbransjen? For å besvare på det første forskningsspørsmålet har vi tatt utgangspunkt i Porters five forces og PESTEL analysene for å forstå bransjens mikro- og makro forhold. For å besvare på det andre forskningsspørsmålet har vi benyttet teorier om verdimaksimerende og ikke-verdimaksimerende motiver, og motiver som knyttet til oppkjøpsbølger. Disse teoriene benyttet vi til å drøfte funnene, og til slutt gi konklusjon på problemstillingen. Studien baserer seg på et kvalitativt opplegg, med Små-N-Studie som undersøkelsesdesign. Vi gjennomførte intervjuer med fem enheter, og alle fem enheter har vært beslutningstagere i en eller flere fusjons- og/eller oppkjøpsprosess. De har lang erfaring i bransjen og har nært kjennskap til fenomenet. Hovedfunnene i denne undersøkelsen viser at utfordringer og endringer i bransjen er knyttet til frafall av tanntekniske laboratorier, teknologiske forhold, konkurranse i bransjen, fusjoner av tannlegekjeder og offentlige anskaffelser. Hovedmotivene bak fusjoner og oppkjøp som vi har funnet er økonomisk vinning, økt markedsmakt, økt kompetanse og ressurser. Alle motivene som ble fortalt av respondentene handler om å skape synergier og oppnå restruktureringsgevinster ved fusjoner og oppkjøp.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22699
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3910
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.titleMulige drivkrefter bak oppkjøp og fusjoner i tannteknikerbransjenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)