dc.contributor.advisor | Myrland, Øystein | |
dc.contributor.author | Baryshnikova, Kristina | |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T06:46:38Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T06:46:38Z | |
dc.date.issued | 2016-12-08 | en |
dc.description.abstract | Cruisebransjen har vist den høyeste veksten og utnyttelsen av kapasiteten blant samtlige
turistindustrier de siste årene. Utvidet valg på om bord aktiviteter, fokuset på nye
destinasjoner og naturopplevelser har bidratt til økt popularitet på cruise reiser.
Til tross for økt interesse for bransjen, gjenstår flere av områder lite forsket.
Det har vært mye diskusjon omkring implementering av Revenue management i bransjen, en
disiplin med sentralt fokus på pris som et av de mest effektive verktøyene til å maksimere
salgsinntektene.
Med hjelp av unik markedsdata fra Hurtigruten, fokuserer den studien på å redegjøre
sammenheng mellom pris og prisbestemmende cruise karakteristikker med benyttelsen av
hedonisk modell. Dette er en relativt ny tilnærming i forskning innenfor reiselivsnæringen.
Det viktigste bidraget med denne studien er i analysen over tid, gjennomført gjennom
estimering av modellen over 48 månedsperioder, som gir en ny perspektiv til å observere
endringer i differensiert pris. Som følge av resultatene har det vært hensiktsmessig å først
finne en optimaliseringsløsning på bestillingstidspunkt, deretter finne priselastisitetene per
sesong og markedssegment. Med hensyn til å rapportere signifikansen på optimale verdier og
elastisitet estimatene har jeg benyttet delta metoden på bakgrunn av ikke linear sammenheng
av parametere.
Resultatene viser at sommer vær, også felles feriesesong er en viktig faktor som bidrar til økt
forklaringsgraden mellom variablene, som også fører til et mer stabilt pris mønster i mellom
årene. Funnene tyder på at cruise pris oppfører seg svært dynamisk i forhold til etterspørsel og
kundes preferanser, med antakelsen for konstante kostnader. Det observeres også at flere
eksterne forhold påvirker pris justeringer gjennom etterspørsel svingninger. Differensiert pris
på lugartype viser seg å være mest stabile variabel gjennom alle sesonger. Priselastisitetene
funnet i denne studien viser en stor variasjon mellom årene, samtidig som det observeres et
mer stabilt mønster på høysesong som minst elastisk. Videre tyder resultatene på at landene i
Norden samt CE eks. Frankrike er de mest elastiske. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/23314 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SOK-3901 | |
dc.subject | cruisebransje | en_US |
dc.subject | Hurtigruten | en_US |
dc.subject | hedonisk modell | en_US |
dc.subject | priselastisitet | en_US |
dc.subject | analyse over tid | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212 | en_US |
dc.title | Rett cruise til rett person til rett tid. En studie av differensial prisstrategi for Hurtigrutens rute mellom Bergen og Kirkenes | en_US |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |