Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorArnesen, Jon
dc.date.accessioned2022-04-19T07:19:43Z
dc.date.available2022-04-19T07:19:43Z
dc.date.issued2015-12-17
dc.description.abstractArtikkelen er basert på et utviklings- og forskningsarbeid (2011 – 2014) ved barnevernspedagogutdanningen ved Høgskolen i Harstad. Artikkelen utforsker kunstdidaktikk gjennom en kroppsnær estetisk praksis som gir rom for estetisk erfaring. Den har fokus på hvordan estetisk kompetanse basert på en performativ praksis kan utvikles hos fremtidige barnevernspedagoger. Forfatteren undersøker hvilke fenomen som inngår i praksisen, og hvilken kunstdidaktisk forståelse som kan knyttes til en slik estetisk kompetanse. Den estetiske praksis påvirker både lærer- og studentrollen. Læreren går fra å være foreleser til å bli inspirator, deltagende observatør og ressursperson på sidelinjen. Studenten går fra å være mottaker til å bli en estetisk aktør basert på egne ungdomserfaringer. I artikkelen beskrives en mulig bro mellom miljøarbeid og estetisk praksis i en profesjonsutdannelse. Artikkelen viser at kunstdidaktisk praksis ved barnevernspedagogstudiet innebærer refleksjon i handling der man tar strategiske valg basert på intuitiv sensitivitet med rom for det uventede.en_US
dc.identifier.citationArnesen J. Erfaringens kontinuum - om ungdom og identitetsmarkører. InFormation - Nordic Journal of Art and Research. 2015;4(2)en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1316012
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7577/if.v4i2.1544
dc.identifier.issn1893-2479
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/24796
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Oslo Metropolitan Universityen_US
dc.relation.journalInFormation - Nordic Journal of Art and Research
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)en_US
dc.titleErfaringens kontinuum - om ungdom og identitetsmarkøreren_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel