dc.contributor.advisor | Haugli, Trude | |
dc.contributor.author | Fjærvoll, Nora Charlotte Hognestad | |
dc.date.accessioned | 2022-06-15T05:35:47Z | |
dc.date.available | 2022-06-15T05:35:47Z | |
dc.date.issued | 2021-06-15 | en |
dc.description.abstract | Temaet for denne masteroppgaven er retten til spesialundervisning etter opplæringsloven.
Formålet er å redegjøre for og analysere hvordan retten til spesialundervisning er regulert i
dag. Jeg vil her gå inn på de materielle vilkårene for spesialundervisning, hva retten til
spesialundervisning innebærer, og hva slik opplæring kan inneholde. I dag har alle rett til en
likeverdig utdanning, og dette ivaretas gjennom et inntatt prinsipp om at all undervisning skal
tilpasses elevenes evner og forutsetninger, jf. oppll. § 1-3. Spesialundervisning er et utslag av
prinsippet om tilpasset opplæring. Skillet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning
er imidlertid ikke alltid like klart, og jeg kommer derfor til å gå nærmere inn på forskjellen
mellom disse. Videre tar jeg opp spørsmål knyttet til prosessen rundt tildeling av
spesialundervisning.
Underveis i fremstillingen kommer jeg til å anvende forskning som er gjennomført om
spesialundervisning, samt analyser av rettskildebildet, for å belyse hvilke utfordringer som
foreligger ved dagens regelverk. Kunnskapsdepartementet mottok den 13. desember 2019 et
forslag til en ny opplæringslov. Jeg anser det derfor som særlig relevant å ta opp
utfordringene ved dagens regelverk for å vurdere om det nye lovforslaget er egnet til å kunne
møte utfordringene som finnes i dag på en effektiv måte. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/25473 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | JUR-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Offentlig rett: 343 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Law: 340::Public law: 343 | en_US |
dc.title | Retten til spesialundervisning etter opplæringsloven. Hvilke utfordringer foreligger ved dagens regelverk, og hvordan møtes disse utfordringene i forslaget til ny opplæringslov? | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | nor |
dc.type | Master thesis | eng |