Show simple item record

dc.contributor.advisorDahl, Tove I.
dc.contributor.authorHallaren, Torfinn Ishol
dc.date.accessioned2022-06-17T05:35:27Z
dc.date.available2022-06-17T05:35:27Z
dc.date.issued2021-12-14en
dc.description.abstractStudentaktiv læring er en politisk føring, og det er et behov for tilpasning av eksisterende læringsareal, samt styrende pedagogiske prinsipper for utvikling av fremtidens design og arkitektur i høyere utdanning. Denne oppgaven undersøkte samsvaret mellom studenters opplevelse av undervisning i formelle læringsareal, deres muligheter og bruk, og studentenes rapportering av kognitive læringsutbytter. Dette ble gjort med et eksplorerende design ved bruk av digitale spørreskjema hvor dataene ble analysert med variansanalyse. For å kontekstualisere resultatene ble to læringssyn (et kognitivt og et sosialt) og to syn på rom (som fysiske eller relasjonelle) belyst. Det ble funnet at studenter ser flere muligheter for aktiviteter enn de faktisk opplever, at undervisningen, særlig i auditorier, er relativt lite basert på samspill, og at den undervisningen de opplever kan være med på å hindre læring av høyere kognitiv kompleksitet. Det ble også funnet at alle former for interaksjon mellom underviser og student spiller ulik rolle for læring, men at studentene opplever samspill som hjelpsomt for alle læringsutbytter. Resultatene er en nyttig påminnelse om at vi bør tenke mer på hvilken type læring vi ønsker, hvilken undervisning som bidrar til den og hvordan vi kan skape flere slike læringsopplevelser i auditorier og klasserom i høyere utdanning.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/25498
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPSY-2901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260en_US
dc.titleRom for læring: En spørreundersøkelse om fysiske omgivelser, undervisningsform og studenters læring i høyere utdanningen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)