En kvalitativ studie om hvilke forhold erfarer kontaktpersoner i barnevernet har betydning for at barn og unge med hjelpetiltak skal få medvirke i egen sak?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/25531Dato
2022-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Hansen, Siv-Wenche RyslettSammendrag
Sammendrag
Temaet om barns medvirkning i egen sak har vist seg å være en utfordring for barneverntjenesten til tross for økt fokus på medvirkning de siste årene. Forskning viser at det fortsatt er krevende å tilrettelegge for medvirkning i praksis, og særlig for de yngste barna. Artikkel 12 i FNs barnekonvensjon belyser barns rett til å komme til orde i saker som har betydning for dem. Dette er helt sentralt i anerkjennelsen av barn som selvstendige individer (Høstmælingen, 2016, s. 98).
Formålet med denne studien er å utlede kunnskap om hvordan kontaktpersoner i barnevernet legger til rette for at barn med hjelpetiltak skal få medvirke i sin egen barnevernssak. Studien bygger på semistrukturert livsverdenintervju av fire kontaktpersoner ansatt i kommunalt barnevern. For å samle inn data er det benyttet semistrukturert intervjuguide. Studien baserer seg på et induktivt forskningsdesign.
Hovedfunn i studien viser at viktige forutsetninger for barn og unges medvirkning i egen sak er en god relasjonen mellom barnet og kontaktperson i barneverntjenesten. En annen viktig forutsetning for medvirkning er at det praktisk tilrettelegges for samtaler med barn og unge på deres premisser. Funnene viser også at kontaktpersonene gjør mye av det barn og unge etterlyser i sine saker, og at det samsvarer med at det tilrettelegges for samtaler uten at foreldrene er til stede. Et godt samarbeid mellom barnevernet, barn, ungdom og foreldrene viser seg også å være en forutsetning for medvirkning. For de yngste barna viser derimot funn at deres medvirkning ofte skjer i samarbeidet mellom foreldrene og kontaktpersonen, uten at de selv er involvert. Et slikt samarbeid forutsetter at foreldrene har en god relasjon og er trygge på kontaktpersonen.
Mine funn bekrefter noe av tidligere forskning på feltet om at medvirkning for de yngste barna er utfordrende. Funn i studiet viser at de yngste barna i liten grad involveres i egen sak og at deres sårbarhet tilskrives årsaken. Andre barrierer for medvirkning er organisatoriske utfordringer med mangel på tid og stor turnover. Informantene erfarte med dette at oppfølgingen ble mangelfull og at tiltakssakene forskjøvet.
Nøkkelord: Barns medvirkning, barnevern, medvirkning, hjelpetiltak, kontaktperson i barnevernet, tilrettelegging for medvirkning, samarbeid, foreldresamarbeid, relasjon, barneperspektiv, yngre barns medvirkning, organisatoriske utfordringer, medbestemmelse, medvirkning for barn og unge i barnevernet.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen:
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Relaterte innførsler
Viser innførsler relatert til tittel, forfatter og emneord.
-
Nordbyen - Den arktiske hovedstaden En studie av medvirkning i områdereguleringsplanen for Nordbyen i Tromsø
Mortensen, Jannicke (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne masteroppgaven er et kvalitativt forskningsprosjekt som utforsker medvirkningsopplegget i områdereguleringsplanen for Nordbyen i Tromsø. Fenomenet medvirkning er juridisk forankret i Plan-og bygningsloven av 2008, og skal sikre åpenhet, forutsigbarhet og deltakelse for alle berørte interesser og myndigheter. Utgangspunktet for studien bunner i fortellingene til 6 ulike stakeholders berørt av ... -
Dialog - basis for medvirkning og å gjøre hverandre gode. En studie om noen læreres erfaring med dialogiske samtaler medelever imellom på 5. og 6. trinn
Magee, Catherine Gyri (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-08)Temaet i denne masterstudien i samfunnsfagdidaktikk er dialogiske samtaler medelever imellom, der det undersøkes didaktiske muligheter i dette opp mot lærerplanen i samfunnsfag sentrert til temaer innenfor deltagelse og tilhørighet. den utforskende problemstillingen er: Hvilke erfaringer og holdninger har noen lærere til dialogiske samtaler medelever imellom? Utgangspunktet var egenerfaring med ... -
Hvilke krav stilles til informasjon, samtykke og medvirkning som ledd i å sikre pasienten forsvarlig helsehjelp?
Rasch, Lene Heitmann (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05)Oppgaven behandler kravene som stilles til informasjonen helsepersonellet skal gi til pasienten, og kvaliteten og rekkevidden på pasientens samtykke og medvirkning. Helsehjelpen som helsepersonellet tilbyr pasienten skal i utgangspunktet være forsvarlig. Pasientens integritet blir ivaretatt ved at han skal samtykke til helsehjelpen og har rett til å medvirke ved gjennomføringen av den. Pasientens ...