Show simple item record

dc.contributor.advisorAakvaag, Gunnar Colbjørnsen
dc.contributor.authorTørvik, Embla Valum
dc.date.accessioned2022-06-28T05:57:51Z
dc.date.available2022-06-28T05:57:51Z
dc.date.issued2022-05-12en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har forsøkt å komme mer i dybden og oppnå mer kunnskap og forståelse om hvilke former for frihet og kontroll ungdom opplever på sosiale medier. Denne oppgaven tar utgangspunkt i fire ungdomsjenters opplevelser, erfaringer og tanker. Problemstillingen som er blitt besvart i denne oppgaven er: Hvordan opplever ungdom forholdet mellom frihet og kontroll på sosiale medier? For å besvare denne problemstillingen ble det benyttet et kvalitativt forskningsdesign, men semistrukturert intervju som datainnsamlings metode. Undersøkelsen baserer seg på fire intervju med ungdomsjenter i alder 14-16.år. Det teoretiske rammeverket for oppgaven er først en introduksjon av sentrale begreper som sosiale medier, frihet, og kontroll, før det redegjøres for teorier som kan knyttes til både frihet og kontroll. For teoriene om frihet vises det til Giddens med modernitet og refleksivitet, og Goffman med sin dramaturgiske metafor. For teoriene om kontroll er vises det til Thomas Ugelvik og et utvalg av noen få kontrollformer. Det vises også til Michel Foucault med den panoptiske disiplineringen og straff. I oppgavens analytiske del vil det presenteres ulike former for frihet og kontroll som er tatt utgangspunkt i informantenes fortellinger. Informantene ga uttrykk for at de opplever mer frihet og flere muligheter som veier høyere enn risiko og konsekvenser av kontroll på sosiale medier. Samtidig som de opplever at de ikke påvirkes spesielt mye av det de ser i sosiale medier og ikke lar seg påvirke i å selvsensurere seg selv. Funnene i studien tyder på at informantene er reflekterte og bevisste på risikoen ved å gi fra seg informasjon og tillate å la seg bli overvåket av de sosiale mediene, men at dette ikke oppleves like begrensende for dem. På samme måte som informantene ikke føler de sensurerer seg selv og ikke føler deres ytringsmuligheter er begrenset med bakgrunn i etnisitet, religion, kultur, og mer, faller de fremdeles under en selvsensurskontroll ved at de velger å la være å ytre seg. De påvirkes til å ikke dele sine meninger fordi de risikerer å møte motreaksjoner.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/25585
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSOS-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Sociology: 220en_US
dc.titleFrihet under kontrollen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)