Soomaaliyeey toosoo «Somaliere vær årvåkne»: Somalisk nasjonalsang fram til 2012 En kvalitativ dokumentanalyse av samfunnsdeltakelse hos unge ressurssterke norsksomaliere
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/25594Dato
2022-05-30Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Mohamed Nure, TowfikSammendrag
Formålet med denne studien er å utforske unge ressurssterke norsksomaliernes samfunnsdeltakelse i Norge. Studien tar for seg dokumenter hvor unge norsksomaliere kommer med sine ytringer og perspektiver på samfunnet. Dokumentene studien bruker som empiri, kommer fra forskjellige felter, som musikk, dikt, TV-serier, digitale intervjuer, som er hentet fra podkast, Youtube og TV programmer. I tillegg inneholder dokumentene utvalgte avisartikler hvor disse unge norsksomalierne er omtalt, innspill de har kommet med i form av kommentarer sitert i disse sakene og avisinnlegg hvor unge norsksomaliere skriver sine ytringer, samt innlegg delt på deres sosiale medier som Facebook og Instagram. Store deler av studien er rettet mot hvordan disse individene forholder seg til de to etniske tilhørighetene de har og hvordan de balanserer dette, samt hvordan de forholder seg til de negative assosiasjonene medier og samfunnet assosierer med innvandrere generelt og norsksomaliere spesielt. Studiens hovedformål er å nyansere bilde av norske med somaliskbakgrunn, og utgangspunktet for det er at tidligere forskning og den offentlige debatten har formidlet norsksomaliere som problematiske og en vanskelig gruppe som ikke lett kan integreres i det norske samfunnet.
Videre koples empirien mot sosiologisk teorier og tidligere forskning hvor det vises likheter, forskjeller og tendenser. De teoriene som brukes i denne dokumentanalysen er bl.a. WEB Du Bois sin teori om dobbeltbevisstheten, sløret og andreordennssyn. Stuart Hall og Anthony Appiah sin analyse av rase, etnisitet og nasjonalitet og Bauman sin teori om globalisering mfl.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: