Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBlix, Hilde Synnøve
dc.contributor.authorBjørlykhaug, John Olav
dc.date.accessioned2022-08-02T07:23:00Z
dc.date.available2022-08-02T07:23:00Z
dc.date.issued2022-06-28en
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven er å undersøke et nettbasert gitarkurs for nybegynnere. Det er fordi jeg oppfatter det å bruke nettbaserte kurs som en økende trend i samfunnet for de som ønsker å lære å spille gitar. Det er dermed et behov for kunnskaper om hvordan en kan planlegge, vurdere og gjennomføre slike kurs. I den forbindelse ønsker jeg å belyse følgende problemstilling: «Hvordan kommer didaktisk relasjonstenkning og fagsyn til uttrykk i kurset for nybegynnere på onlinegitar.no?». For å undersøke dette bruker jeg den didaktiske relasjonsmodellen som analyseverktøy, og musikkdidaktikk som teoretisk rammeverk. Videre bruker jeg kvalitativ innholdsanalyse som metode for å analysere kurset. Funnene i analysen viser at kurset legger opp til en deduktiv tilnærming til læring, hvor en går fra det kjente til det ukjente. Undervisningen er mesterlære-organisert, og siden eleven kan bruke kurset når og hvor en vil, samt at en jobber alene, inntar eleven rollen som konsument av kunnskap. Dermed vektlegges kunnskapsaspektet ved det å spille gitar. I første halvdel av kurset er elevens oppgave å tilegne seg kunnskaper ved å lese tekst, se på videoer, studere illustrasjoner og gjennomføre quizer. I andre halvdel av kurset, etter hvert som eleven lærer å spille grep og sanger på gitar, vektlegges ferdighetsaspektet i større grad. Dermed er fagsynet på musikk som kunnskapsfag og ferdighetsfag fremtredende. Funnene i analysen viser at det kan være utfordrende å legge til rette for elevaktivisering via nettbaserte kurs.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/25911
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDMUS-3903
dc.subjectInstrumentaldidaktikken_US
dc.titleEn kvalitativ innholdsanalyse av et nettbasert gitarkurs for nybegynnere på onlinegitar.noen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)