dc.contributor.advisor | Blix, Hilde Synnøve | |
dc.contributor.author | Bjørlykhaug, John Olav | |
dc.date.accessioned | 2022-08-02T07:23:00Z | |
dc.date.available | 2022-08-02T07:23:00Z | |
dc.date.issued | 2022-06-28 | en |
dc.description.abstract | Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke et nettbasert gitarkurs for nybegynnere. Det er fordi jeg oppfatter det å bruke nettbaserte kurs som en økende trend i samfunnet for de som ønsker å lære å spille gitar. Det er dermed et behov for kunnskaper om hvordan en kan planlegge, vurdere og gjennomføre slike kurs. I den forbindelse ønsker jeg å belyse følgende problemstilling: «Hvordan kommer didaktisk relasjonstenkning og fagsyn til uttrykk i kurset for nybegynnere på onlinegitar.no?». For å undersøke dette bruker jeg den didaktiske relasjonsmodellen som analyseverktøy, og musikkdidaktikk som teoretisk rammeverk. Videre bruker jeg kvalitativ innholdsanalyse som metode for å analysere kurset.
Funnene i analysen viser at kurset legger opp til en deduktiv tilnærming til læring, hvor en går fra det kjente til det ukjente. Undervisningen er mesterlære-organisert, og siden eleven kan bruke kurset når og hvor en vil, samt at en jobber alene, inntar eleven rollen som konsument av kunnskap. Dermed vektlegges kunnskapsaspektet ved det å spille gitar. I første halvdel av kurset er elevens oppgave å tilegne seg kunnskaper ved å lese tekst, se på videoer, studere illustrasjoner og gjennomføre quizer. I andre halvdel av kurset, etter hvert som eleven lærer å spille grep og sanger på gitar, vektlegges ferdighetsaspektet i større grad. Dermed er fagsynet på musikk som kunnskapsfag og ferdighetsfag fremtredende. Funnene i analysen viser at det kan være utfordrende å legge til rette for elevaktivisering via nettbaserte kurs. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/25911 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MUS-3903 | |
dc.subject | Instrumentaldidaktikk | en_US |
dc.title | En kvalitativ innholdsanalyse av et nettbasert gitarkurs for nybegynnere på onlinegitar.no | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |