Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMovik Simensen, Anita
dc.contributor.authorPedersen, Helene
dc.date.accessioned2022-08-15T14:30:56Z
dc.date.available2022-08-15T14:30:56Z
dc.date.issued2022-05-12
dc.description.abstractFormålet med denne studien var å søke ny eller utdypende kunnskap om matematikkvansker. Oppgaven hadde som hensikt å få fram stemmene til elever som presterer lavt i faget, og bidra til å svare på følgende problemstilling: «Hvordan kan lærere tilpasse oppgaveløsing i matematikk for elever som presterer lavt?» Problemstillingen skal svares på gjennom følgende forskerspørsmål: F1: Hvordan beskriver elevene sine opplevelser og arbeid med faget? F2: Hvilke oppgaver foretrekker elever i denne studien å arbeide med? F3: Hvordan begrunner elevene sin rangering av utvalgte matematikkoppgaver? Studiens teoretiske rammeverk har fokus på sentrale begreper som matematikkvansker og tilpasset opplæring. Videre blir forskning og teori om tilpasset opplæring, matematikkvansker, matematikkundervisning og matematikkoppgaver sentralt. Det redegjøres også for et konstruktivistisk perspektiv, knyttet mot sosiokulturell læringsteori. Jeg har inntatt et hermeneutisk ståsted og gjennomført en tverrsnittsundersøkelse. Jeg har benyttet semi-strukturerte gruppeintervju kombinert med en diamantrangering av ni ulike matematikkoppgaver. Det er gjennomført to gruppeintervjuer med til sammen 5 elever. Resultatene i denne studien tyder på at elever som presterer lavt, med fordel kan arbeide med et bredt spekter av ulike typer matematikkoppgaver. Det viktige blir ulike elementer i en oppgave, som blant annet tekst, visuell støtte og nivå. Elevene skal oppleve oppgaveløsingen som både nivåtilpasset og variert, og med riktig støtte og tilrettelegging fra lærere for å oppnå sitt potensial. Resultatene kan også bidra til å fremme viktigheten av samarbeid mellom det pedagogiske og det spesialpedagogiske feltet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26192
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3903
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.subjectMatematikkvanskeren_US
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.title«Når matematikk bli vanskelig» - Matematikkoppgaver og elever som presterer lavt i matematikken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)