Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKarlsen, Solveig
dc.contributor.advisorOlufsen, Magne
dc.contributor.authorArneberg, Siri Outzen
dc.date.accessioned2022-09-02T06:06:33Z
dc.date.available2022-09-02T06:06:33Z
dc.date.issued2021-10-30en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er skrevet med interesse for lærerrollen og fagformidling som utgangspunkt. Oppgaven har som hensikt å øke leserens bevissthet rundt det fagspesifikke språket i naturfag, og hvilken konsekvens dette språket har for læring i naturfag. Det er også et ønske at oppgaven kan være et didaktisk bidrag til hvordan man kan legge til rette for elevenes fagspråklige utvikling, og følgelig deres forståelse i faget. Denne studien er utført i samarbeid med LISSI-prosjektet, som forsker på naturfagundervisningen som blir gitt i norske klasserom. En kvalitativ videostudie er benyttet for å gå i dybden på tre undervisningstimer om kjemi, med et ønske om å belyse en lærers undervisningsstrategiers ser ut til å fremme elevenes forståelse av kjemibegreper. I analysen av tre undervisningstimer er rammeverket «pedagogiske koblinger» av Scott et al. (2011) benyttet for å undersøke læringsstrategier som skal fremme begrepsforståelse. Rammeverket «fra ord til begrep» av Haug & Ødegaard (2014) er videre benyttet for undersøke elevenes begrepsforståelse. Hovedfunnene viser at læreren fremmer elevenes forståelse av kjemifaglige begreper ved blant annet å ta utgangspunkt i elevenes erfaring knyttet til kjemisk begreper fra deres hverdag. Hun oppfordrer også elevene til å bruke det naturfaglige språket ved å legge opp til mange diskusjoner, både gruppediskusjoner og helklassesamtale. Under gruppediskusjonene fungerer læreren som stilas for elevene ved å oppsøke alle gruppene og støtte dem i å utvide deres forståelse ved å be dem argumentere for sine svar. Læreren understreker også eksplisitt at elevene skal bruke fagbegreper og faguttrykk i sine argumenter. Funnen viser videre at læreren legger også opp til ulike aktiviteter i timene og bruker blant annet demonstrasjonsforsøk og lab- arbeid som gir elevene mange assosiasjoner til begrepene og følgelig fremmer deres begrepsforståelse. I tillegg lar hun elevene arbeide med språkfokuserte oppgaver.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26586
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDKJE-3907
dc.subjectKjemididaktikken_US
dc.titleBegrepslæring i naturfag: En kvalitativ casestudie av en lærers strategier for å fremme læring av kjemifaglige begreper i ungdomskolenen_US
dc.typeMaster thesis
dc.typeMastergradsoppgave


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)