Hva vektlegger lærere i vurdering av forsøksrapporter i naturfag?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/26587Dato
2022-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Karlsen, Petter TobiasSammendrag
Denne mastergradsoppgaven er en kvalitativ studie som er gjennomført blant naturfagslærere
på ungdomsskole og videregående skole. Problemstillingen er «Hva vektlegger lærere i
vurdering av forsøksrapporten i naturfag?» og den besvares gjennom forskningsspørsmålene:
Hva vektlegger lærere i videregående i vurdering av forsøksrapporten?
Hva vektlegger lærere i ungdomsskolen i vurdering av forsøksrapporten?
Studien er basert på det kvalitative forskningsintervju, der fire lærere ble intervjuet der
intervjuet ble basert på en løs intervjuguide som var laget på forhånd. Forskningen min viser
til at det er mange elementer som er med i vurderingen av rapporter. Rapporten har en streng
struktur som lærerne forventer elevene skal klare å holde, samtidig som elevene skal uttrykke
seg på den naturfaglige måten, som ikke kan sammenlignes med å skrive i andre fag. Her er
det enighet blant lærerne. Videre viser forskningen min at lærere har et fokus på
diskusjonskapittelet, feilkildene som presenteres i diskusjonen og hvordan diskusjonen skaper
et samspill med resten av rapporten. Her finner jeg individuelle forskjeller som ikke kan
knyttes til undervisningsnivå.
Som nyutdannet lærer har jeg fått en større forståelse for forsøksrapporten i naturfag og dette
vil komme godt til nytte i arbeidshverdagen, både for meg og for mine fremtidige elever.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: