dc.contributor.advisor | Borge, Baard Herman | |
dc.contributor.author | Paulsen, Turi | |
dc.contributor.author | Kulseng, Frank | |
dc.date.accessioned | 2022-09-06T05:37:39Z | |
dc.date.available | 2022-09-06T05:37:39Z | |
dc.date.issued | 2022-05-31 | en |
dc.description.abstract | Endringstakten i samfunnet er økende, og det er ikke realistisk å gå gjennom et yrkesliv uten å møte på endringer. En fusjon medfører noen av de mest omfattende endringene ansatte kommer ut for. Det er flere ulike faktorer som påvirker hvordan ansatte opplever en fusjonsprosess. De ansattes opplevelse av en slik prosess er av stor betydning for organisasjonens yteevne og dermed også de økonomiske resultatene.
Vi har valgt å konsentrere vår forskning om dimensjonene kommunikasjon, involvering og tillit. Vår problemstilling er:
«Hvordan har medarbeidere i kraftselskapet og banken opplevd fusjonsprosessen».
For å begrense oss til de utvalgte dimensjonene har vi tatt utgangspunkt i følgende forskningsspørsmål:
Hvordan påvirker dimensjonene «kommunikasjon», «involvering» og «tillit til ledelsen» opplevelsen av fusjonsprosessen?
Vi har gjennomført en kvantitativ studie der vi har sett på de tre uavhengige variablene opp mot de ansattes opplevelse av fusjonsprosessen som den avhengige variabelen. Vi gjennomførte en survey i Nordkraft AS og Sparebank 68° Nord der henholdsvis 106 og 32 ansatte besvarte undersøkelsen. Spørreskjemaet/påstandene utarbeidet vi selv ved hjelp av Nettskjema. For å sikre reliabiliteten i spørreskjemaet målte vi den interne konsistensen mellom påstandene ved hjelp av Cronbachs alfa. Målingene viste tilfredsstillende konsistens.
Data fra undersøkelsen har blitt analysert med korrelasjonsanalyse, ved hjelp av Pearsons R, for å besvare forskningsspørsmålet. Vi har også sett på om ansatte i det overdragende selskap er mindre fornøyd med fusjonsprosessen enn ansatte i det overtakende. I denne analysen har vi benyttet t-test.
Resultatet av forskningen viser at det er signifikante positive sammenhenger mellom alle tre dimensjonene og de ansattes opplevelse av fusjonsprosessen i begge selskapene. Dette viser betydningen av at ledelsen legger vekt på tillit, involvering og kommunikasjon i det videre arbeidet med integrering, og i kommende fusjonsprosesser.
De ansatte i det overdragende selskap i kraftselskapet er signifikant mindre fornøyd med fusjonsprosessen enn ansatte i det overtakende selskapet. Overdragende selskap scorer også lavere på alle tre variablene. Selv om funnene ikke er de samme i banken tyder dette på at det er viktig å ha søkelys på samt ta godt vare på ansatte i overdragende selskap når man fusjonerer.
Nøkkelord: fusjon, endring, kommunikasjon, involvering, tillit, ansattes opplevelse. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26648 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3906 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | en_US |
dc.title | Opplevelse av fusjonsprosess Hva påvirker ansattes opplevelse av en fusjonsprosess? | en_US |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |