Selvverd i musikalsk samspill En kvalitativ studie av elever og læreres meninger om selvverd og samspillundervisning
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/26895Date
2022-07-28Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Hansen, Jannike SaraAbstract
Denne studien har hatt som mål å undersøke hvordan elever og lærere ved musikklinjer opplever arbeid med økt selvverd i samspillfaget, og hvordan undervisningen kan legges til rette for å underbygge dette. Studiens teorigrunnlag bygger på to tradisjoner innen forskning på selvoppfatning: forventningstradisjonen og selvvurderingstradisjonen. Her vil teorier av Albert Bandura, Morris Rosenberg og Martin V. Covington bli presentert.
Studien har blitt gjennomført på to videregående skoler, med 29 elever og 6 lærere. Dataene er blitt utviklet gjennom gruppeintervjuer, med elever og lærere hver for seg, samt observasjon av samspillundervisning. Intervjuene omhandler opplevelse av dagens samspillfag, refleksjoner rundt hva selvverd er, og hvordan en kan legge til rette for at elevers selvverd kan styrkes.
Funnene i denne studien viser at lærere og elever er opptatt av hverandres selvverd i samspillundervisningen. Elevene er flinke til å se hverandre, og gi støtte til medelever som virker usikre. Lærerne legger til rette for hver enkelt elev, og er opptatte av at elever skal kunne kjenne mestring, uavhengig av hvilket nivå de er på. Ulikt instrumentteknisk nivå i samspillgruppene er en av utfordringene lærerne kjenner på. I tillegg kommer rammefaktorer som tid og læremateriell fram som eksempler på utfordringer. Lærerne ser på arbeidet med å legge til rette for økt selvverd som deres jobb. Elevene ønsker at lærerne skal se og forstå hver enkelt elev. Da er kommunikasjon og gode relasjoner viktig. Konstruktiv kritikk viser seg å være en utfordring både for elever og lærere. For elevene er begrepsbruken noe negativt ladet, og de merker utfordringen som kommer med å gi, og motta konstruktiv kritikk. Lærerne merker også utfordringen, fordi de ikke ønsker å såre elevene. Elever og lærere har klare meninger om hva som skal til i samspillundervisningen for å legge rette til økt selvverd. Dette går på kommunikasjon, rolleavklaring, individuell tilpasning og inkludering.
Nøkkelord: Selvverd, selvoppfatning, selvvurdering, prestasjonspress, mestringsforventning, kommunikasjon, konstruktiv kritikk, samspill
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: