Kan en pluss en bli en? : en studie av forsøket med regionskolemodellen i Troms fylke i perioden 2006-2009
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/2709Dato
2010-06Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Rasmussen, Evy AnnSammendrag
Masteroppgaven ”Kan en pluss en bli en?” er en studie av forsøket med regionskolemodellen i Troms fylke i perioden 2006-2009. Studieobjektene er fem videregående skoler i Indre Troms og Sør-Troms som ble slått sammen til to enheter. Oppgaven tar utgangspunkt i tre forskningsspørsmål: Hvorfor ble beslutninga om å slå sammen skoler gjort? Hvilke aktører deltok i implementeringsprosessen, og hvilke saksområder har vært i fokus? Hvilke effekter er det mulig å se? Bakgrunnsfase, forløpsfase og utfallsfase er analysert og forsøkt forklart ut fra noen utvalgte teoretiske perspektiver: to varianter av det instrumentelle perspektivet: det hierarkiske og forhandlingsvarianten, samt kulturperspektivet og myteperspektivet. Det er brukt en kvalitativ metode med dokumentstudier og intervjuer. Analysen viser at de teoretiske perspektivene har ulik forklaringskraft i forhold til faser, aktører, begivenheter, problemdefinisjoner, målformuleringer, løsningsforslag, virkemiddelbruk, planlegging, organisering og styring. Regionskolemodellen ble ingen suksess, og politikerne i Troms forlot modellen i desember 2009. Forsøk med ytterligere strukturendringer foregår fortsatt, og alle skoleregioner i Troms omfattes nå av endringene.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2010 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: