Show simple item record

dc.contributor.advisorGregor, Maxwell
dc.contributor.authorSandvær, Joakim Hopaneng
dc.date.accessioned2022-10-25T06:18:48Z
dc.date.available2022-10-25T06:18:48Z
dc.date.issued2021-10-24en
dc.description.abstractDenne kvalitative masteroppgaven bygger på prosjektet Relemast, som er en forkortelse for relevant master utdanning for grunnskolelærere. Relemast er en longitudinell studie som har samlet inn data siden 2015. De 44 nyutdannede lærerne som utgjør datagrunnlaget for prosjektet Relemast, ble først intervjuet når de var studenter, deretter når de hadde levert masteroppgaven, etterfulgt av å være i læreryrket i henholdsvis 1, 2, 3 og 5 år. Ett av målene med den nyetablerte femårige grunnskolelærer utdanningen er å utdanne lærere som har færre fag, men med mer forskningsbasert kunnskap og dybdekunnskap innen disse fagene. Likevel, virker det som det er en mismatch mellom den kompetansen som de nyutdannede lærerne har, og behovet skolen har når det gjelder både spesialpedagogikk og tilpasset opplæring. Denne kvalitative masteroppgaven har derfor til hensikt å gå dypere i denne tematikken ved å utforske hvordan nyutdannede lærere opplever å mestre tilpasset opplæring, og hva de nyutdannede lærerne tenker er utfordrende med tilpasset opplæring. Denne masteroppgaven tar videre utgangspunkt i mestring i et sosialt kognitivt perspektiv, med vekt på Banduras teori om mestringsforventninger. Bakgrunnen for denne masteroppgaven er at dagens praksis og forsking viser at flere lærere utrykker at tilpasset opplæring er både utfordrende og krevende. Det at tilpasset opplæring oppleves som utfordrende og vanskelig er for øvrig ikke noe nytt. Det ble allerede nevnt i evalueringen av grunnskolereformen i 1997, der lærere og skoleleder er usikre på hva tilpasset opplæring er, og hvordan tilpasset opplæring skulle gjennomføres i praksis. Denne kvalitative masteroppgaven tar utgangspunkt i Braun og Clarkes 6 trinns tematiske analyse, og gjennomgangen av analysen viser at de nyutdannede lærerne i denne longitudinelle studien beskriver tilpasset opplæring med ord som; «veldig vanskelig, strekker ikke til, utfordrende og vanskelig». Dette er beskrivelser som i liten grad samsvarer med det å mestre, og slike resultater fra analysen kan dermed antyde at mestringsforventningene til de nyutdannede lærerne er lave når det gjelder tilpasset opplæring. Når det gjelder hva som er utfordrende med tilpasset opplæring viser resultatene at de nyutdannede lærerne trekker frem temaene; tid og ressurser, et bredt mangfold og faglig nivå og kompetanse i fagene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/27121
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleTilpasset opplæring- Et urimelig krav for nyutdannede lærere i møte med praksis?en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)