Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEvju, Kristin
dc.contributor.authorOlsen, Torjer Andreas
dc.date.accessioned2022-11-25T11:33:45Z
dc.date.available2022-11-25T11:33:45Z
dc.date.issued2022-08-26
dc.description.abstractSkolen legger føringer for undervisning om samisk historie, språk, kultur, samfunn og rettigheter. I denne artikkelen undersøker vi erfaringer med disse temaene gjennom intervjuer med lærere fra seks ulike skoler i Norge; tre i Nord-Norge og tre på Østlandet. Lærernes praksis påvirkes av samspillet mellom blant annet læreplaner, læremidler, stedstilhørighet og perspektivering. Disse kan forstås som forutsetninger for å forankre samisk tematikk i undervisningspraksis. Vi argumenterer for at det foregår ei utvikling i skolene mot ei slik forankring, som bidrar til inkluderende utdanningspraksis. Derfor plasserer vi vår analyse inn i en større diskusjon om kompetanse på samiske temaer i skolen og muligheten for å innlemme urfolksperspektiv i forståelsen av et inkluderende klasserom.<p><p>Schools set conditions for education on Sámi history, languages, culture, society, and rights. In this article, we investigate experiences with these topics, through interviews with teachers from six different schools in Norway; three in Northern Norway and three in Eastern Norway. The teachers’ practices are influenced by the interplay between, among others, curricula, teaching resources, sense of place and belonging, and Indigenous perspectives. These can be understood as conditions for anchoring Sámi topics in education practices. We argue that there is an ongoing development in schools towards such an anchoring, which contributes to inclusive education practices. Therefore, we place our analysis into a larger discussion on competency on Sámi topics in school and the possibility of including Indigenous perspectives in how we understand inclusive classrooms.en_US
dc.identifier.citationEvju K, Olsen TA. Undervisning om samiske temaer i skolen - betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2022;8:219-232en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2046583
dc.identifier.doi10.23865/ntpk.v8.3433
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/27545
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.title.alternativeEducation on Sámi topics in school – the importance of competency and Indigenous perspectives for an inclusive practiceen_US
dc.titleUndervisning om samiske temaer i skolen - betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksisen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)