Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLarsen, Nils Magne
dc.contributor.authorHemmingsen, Ane Buhl
dc.date.accessioned2022-12-12T07:37:00Z
dc.date.available2022-12-12T07:37:00Z
dc.date.issued2022-05-31
dc.description.abstractEn studie av hva som er viktig for unge forbrukere i 20-årene når de velger hvilken dagligvarebutikk de skal handle i, i tillegg til å undersøke hvilke merkevareassosiasjoner disse forbrukerne har til de ledende lavpriskjedene på det norske markedet. Ved hjelp av kvalitative dybdeintervju ble det gjennomført 12 intervjuer med forbrukere i 20-årene, hvor en betydelig andel var fulltidsstudenter. En teoretisk tilnærming til en tematisk analyse ble benyttet for å analysere funnene, samt at det ble dannet assosiasjonsnettverk basert på respondentenes merkevareassosiasjoner. Funnene viser at samtlige av respondentene verdsetter bekvemmelighet i form av tidsbruk fremfor andre butikkattributter, og at de heller ønsket å handle på en dagligvarebutikk som var lokalisert nært hjemmet eller arbeidsplassen deres fremfor å oppsøke en butikk med lavere priser. De var i stedet opptatt av lønnsomhet i form av at de prøvde å handle billigere produkter når de først var inne i en dagligvarebutikk, i tillegg til at de fleste var medlem i lojalitetsprogrammet til butikken de besøkte oftest. Respondentenes merkevareassosiasjoner var i liten grad tilknyttet butikkattributtene til lavpriskjedene, og assosiasjonene deres ble heller ikke reflektert i informantenes valg av dagligvarebutikk.en_US
dc.descriptionKlarer ikke gjennomføre sak: Failed to perform step 1 in Navigate Stage 'Activate Adobe Reader + Click Center' on page 'Read PDF' - Unable to match any windows with the query termsen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/27781
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3902
dc.subject210en_US
dc.titleMerkevareassosiasjoner og butikkattributter hos lavpriskjeder: En studie av hva slags butikkattributter som er viktigst for unge forbrukere, samt deres merkevareassosiasjoner tilknyttet de ledende lavpriskjedene på det norske markedet.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)