Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLundvoll Warth, Line
dc.contributor.advisorWara, Tatiana
dc.contributor.authorJamali, Masoumeh
dc.date.accessioned2022-12-22T08:18:09Z
dc.date.available2022-12-22T08:18:09Z
dc.date.issued2022-11-08
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er tilbaketrukken atferd og hjemmeskole under koronaperioden. Oppgavens formål er å rette fokus mot lærernes erfaringer med elever som har tilbaketrukken atferd før og under koronapandemien. Bakgrunnen er at samfunnet er raskt i endringer og alle som jobber med barn i skole og barnehage i større grad krever kompetanse for å tilrettelegge at alle elever har det bra på skole og spesielt for elever som kreves ikke mye oppmerksom av lærere og andre voksne i skole. Spesielt koronapandemien var et uventet og raskt endring hvor den tradisjonelle læringen byttes plass med digital undervisning. Dette skaper et grunnlag for å fremme en slik arbeidsform i skolen og i den sosiale utviklingen. Problemstillingen i denne studien ere: Hva er læreres erfaringer fra undervisning og skolefungering med sosialt tilbaketrukne elever i barneskolen før og under Korona pandemien? Hvilke nye strategier kan lærere bruke videre fra sine erfaringer for å lage gode tiltak i møte med denne elevgruppen? I innhenting av data har jeg benyttet meg av en kvalitativ metode. Jeg har benyttet kvalitativt forskningsintervju av lærere i denne studien. Tilbaketrukket atferd er utfordrende å gi en klar definisjon på for finnes et stort spekter av ulike tilbaketrekninger. Det består av elever som har manglende sosial kompetanse, sjenerte og introverte. Denne atferden blir først et atferdsproblem når atferden blir innagerende, det vil si når tanker og følelser til eleven blir vendt mot den selv og igjen gir negative tankemønster og selvdestruerende atferd. Lærerne erfarte under koronatiden at en-til-en samtale digitalt fungerte bra og skriftlig framføring er bedre enn muntlige presentasjoner for sosialt tilbaketrukne elever. Disse elevene burde også unngå mye press da det spiller inn på elevens evne til å delta i det sosiale samspillet. Det er også kommet det frem i intervjuene at før mye press på tilbaketrukne elever kan påvirke elevens selvbilde på seg selv og skape redsel. En-til-en samtalene over PC er en gunstig metode som kan brukes for å bedre se elevens perspektiv, og sammen med eleven sette realistiske mål for å utvikle elevens evne til å samhandle, kommunisere og delta i det sosiale på skolen. Den skriftlige framstillingen istedenfor muntlig presentasjon vil bidra til at de stille elevene får utviklet sin faglige kompetanse. I møte med tilbaketrukne elever, uavhengig av hvilke metode som brukes, må den voksne ha fokus på trygghet for elevene og ha en anerkjennende holdning. Lærenes erfaringer med hjemmeskole etter koronaperioden med elever med tilbaketrukne atferd, har sett positive endringer i møte med elevgruppen. Det som har kommet frem i studien er at lærerne har lært nye metoder i møte med stille elever som kan brukes videre ut i praksis. For å benytte disse metoder trenger lærerne mer tid og en av lærerene på småskoletrinnet følte seg alene og mente at de må få hjelp til å sørge for nok kompetente voksne rundt de sosialt tilbaketrukne elevene til å iverksette metodene ut i praksis.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/27912
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3904
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titleTilbaketrukne elever og hjemmeskoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)