Barns fiskevær: Jenters og gutters uteaktiviteter som bidrag til konstruksjon av sted og kjønn
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/28077Dato
2022-08-29Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Gerrard, SiriSammendrag
Artikkelen handler om barn og deres utendørsaktiviteter i et nordnorsk fiskevær som jeg velger å kalle for Fiskeværet. Barna, dvs. fire jenter og fem gutter i åtte-tiårsalderen, gikk på en skole der elever fra flere trinn var samlet i en og samme klasse, noe som er vanlig på norske skoler der elevtallet er lite. Spørsmålet jeg stiller er hvordan barnas utendørsaktiviteter bidro til å konstruere sted og kjønn, og eventuelt om endringer i slike konstruksjoner har funnet sted. Datagrunnlaget består av barnas tegninger og korte tekster samt eget feltarbeid om hva barna gjorde utendørs i og etter skoletid og på turer de fortalte om. For å avdekke endringer er også data fra tidligere feltarbeid i Fiskeværet og samtaler med voksne anvendt i analysen. Teoretisk bygger artikkelen på geografiske og antropologiske studier av barns steder, sosiologiske studier av barns kjønnsdelte arbeid i kystsamfunn på 1970- og 1980-tallet samt friluftforskeres tekster om barns naturbruk. Funnene viser at jenter og gutter tegnet og skrev om de samme lokalitetene og aktivitetene, men la vekt på ulike forhold. Jenter la mer vekt på mennesker og relasjoner, mens gutter var mer opptatt av tekniske ting og redskaper. Både gutter og jenter inkluderte flere lokaliteter i nabolaget og oppfattet derved Fiskeværet som noe mer enn den konsentrerte bebyggelsen vi ofte forbinder med et fiskevær.
Forlag
Nordic Open Access Scholarly PublishingSitering
Gerrard S. Barns fiskevær: Jenters og gutters uteaktiviteter som bidrag til konstruksjon av sted og kjønn . Barn – forskning om barn og barndom i Norden. 2022;40(2):25-40Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)