Viser treff 341-360 av 363

    • Rak lærerrygg. Aksjonslæring i skolen. 

      Furu, Eli Moksnes (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2007-05-10)
      Avhandlingen henter sitt tema fra et videreutdanningsstudium i aksjonslæring som Universitetet i Tromsø på oppdrag fra tre svenske kommuner arrangerte for en gruppe svenske lærere. I dette studiet har Furu opptrådt som prosjektleder, lærer, veileder og aksjonsforsker. I aksjonsforskning er det et nært samarbeid mellom forsker og praktikere som kan betegnes som et forskende partnerskap. I avhandlingen ...
    • Constructing Perfectivity in Russian 

      Romanova, Eugenia (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2007-04-16)
      The thesis deals with one particular way of deriving perfective verbs in Russian, namely, prefixation. Prefixes are interesting not only because they turn imperfective verbs into perfectives, but also because they reveal dependencies between two different types of predicational structure, on the one hand, and the connection of event quantification with the event and argument shape, on the ...
    • Depression and cognitive vulnerability 

      Wang, Catharina Elisabeth (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2006-10-13)
      The overall aim of the present study was to investigate how cognitive processing of emotionally valenced information may be a vulnerability factor to depression, and to develop a cognitive model of recurrent depression. Several more specific aims were formulated and investigated. To reach the aims of the study, an extensive theoretical review of the research literature on cognitive processes of ...
    • Mellomromserfaringer. En analyse av kvinners frykt for seksualisert vold. 

      Flemmen, Anne Britt (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 1999-09-18)
      Doktorgradsavhandlingen omhandler kvinners frykt for seksuell vold, og hvordan denne frykten skapes og opprettholdes. Avhandlingen tar utgangspunkt i norske kvinners hverdagserfaringer, og baserer seg i all hovedsak på skriftlig kildemateriale av ulik art. De situasjonene og hendelsene det fokuseres på, er de som oppleves som krenkende av kvinner. Det gjøres forsøk på å beskrive bredden i hvilke ...
    • Ei byhistorie om Narvik 1902-1950. Eit refleksjonstillegg. 

      Aas, Steinar (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2007-04-13)
      Til grunn for disputasen ligg boka ”Byen, banen og bolaget. Narviks historie, bind 1 1902-1950”, som var det eine bindet av eit to-binds historieverk som kom ut i samband med Narvik kommune sitt 100-årsjubileum i 2001, og manuskriptet ”Ei byhistorie om Narvik 1902-1950 – eit refleksjonstillegg”. Byhistoria om Narvik tar for seg oppkomsten av byen, og dei første femti åra av byens liv med fokus ...
    • Teleradiologiske praksiser i Nord Norge 1996 - 2001. Hvordan inngår og konstrueres rasjonalitet, og hvordan berøres utfordringer i røntgentjenesten? 

      Ekeland, Anne Granstrøm (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2007-03-09)
      Avhandlinga er rettet mot å forstå hvordan teleradiologiske tjenester i nord norsk røntgentjeneste ble etablert og virket over en periode på ca 5 år. Siktemålet har både vært å beskrive utforming av de nye praksisene i lys av hvordan de interagerte med gjeldende orden, og å komme nærmere en forståelse av hvordan utfordringer i røntgentjenesten ble berørt. Avhandlinga har derved et evalueringsaspekt. ...
    • Rom for rettferdighet. Liberale utfordringer i grenselandet mellom basisstruktur og bakgrunnskultur. 

      Fjørtoft, Kjersti (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2006-01-20)
      Avhandlingen Rom for rettferdighet – Liberale utfordringer i grenseland mellom basisstruktur og bakgrunnskultur, er en diskusjon av skillet mellom det politiske og det ikke–politiske som ligger til grunn for John Rawls’ politiske liberalisme. Hovedspørsmålet er om Rawls sin distinksjon mellom det politiske og det ikke-politiske skaper problemer for den samfunnsmessige evnen til å virkeliggjøre de ...
    • Belief, truth, and the enigma of error. 

      Solberg, Mariann (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2006-10-13)
      The thesis discusses problems related to the American Philosopher Donald Davidson’s (1917-2003) views upon beliefs, truth and error. Underlying questions are; what are the basic conditions for knowledge? What are the prerequisites for understanding other human beings? What are the conditions for emergence of beliefs that can be true or false? The thesis focuses on the role that our inherited ...
    • Eritrea i våre hjerter? En studie av norske relasjoner til Eritrea. 

      Smith-Simonsen, Christine (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2007-02-16)
      Norske relasjoner til Eritrea strekker seg tilbake til 1949. Norge ble da medlem av FNs Eritreakommisjon, og stemte for at Eritrea skulle gjenforenes med Etiopia. På slutten av 1970 – tallet kom den eritreiske frigjøringsbevegelsen i kontakt med norske aktører innenfor den politiske venstresiden og ulike humanitære organisasjoner. Etter hvert utviklet det seg relasjoner og nettverk på flere plan, ...
    • Begreper til å begripe med. Effekter av systematisk begrepsundervisning for barn med lærevansker på målområder som angår læreforutsetninger, fagfunksjonering og testresultater. 

      Hansen, Andreas (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2007-02-09)
      Avhandlingen er en studie av effekter over to år med systematisk begrepsundervisning (BU) av fem barn tilmeldt Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste for lærevansker på målområder som angår læreforutsetninger, fagfunksjonering og testresultater. Med læreforutsetninger forstås i avhandlingen (1) språklig bevisstgjorte grunnleggende begrepssystemer (GBS – dvs. Farge, form, stilling, størrelse, antall etc.) ...
    • Likhet mot ulikhet. En studie av verdi- og fagsynspreferanser hos lærerutdannere. 

      Bakke, Jarle (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2007-01-19)
      Denne avhandlingen setter fokus på lærerutdannernes verdi- og fagsynspreferanser. Bakgrunnen er Læreplanverkets understrekning av at lærere må stå fram ”tydelig, levende og bevisst i forhold til den kunnskap, de ferdigheter og verdier som skal formidles” (s.32). Læreplanverket fokuserer lærernes holdninger og didaktiske ferdigheter og verdiene som ligger til grunn. Utsagnet forstås i denne ...
    • Brytninger mellom lokal og akademisk kulturminnekunnskap. En analyse av fortidsforestillinger i Nord-Troms og Lofoten 

      Nilsen, Gørill (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2003-09-27)
      Undersøkelsens geografiske ramme er Lofotkommunene Vestvågøy og Vågan samt Nord-Troms kommunene Lyngen, Storfjord, Kåfjord, Nordreisa, Skjervøy og Kvænangen. Kildemateriale fra disse områdene, lokalhistoriske og vitenskapelige artikler og bøker, lovverk og arkivmateriale, kulturstier samt museer er gjort til gjenstand for analyse. I tillegg ble det foretatt en serie med dybdeintervjuer. ...
    • Negotiating gender and sexuality in the HIV/AIDS discourse in Addis Ababa, Ethiopia. Contradictions and paradoxes. 

      Zenebe, Mulumebet (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2006-11-28)
      The AIDS epidemic has been recognized as the most pressing national health problem in Addis Ababa, Ethiopia. Zenebe argues that HIV/AIDS prevention programs in Ethiopia are not producing expected results because they are not based on understanding the distinctive characteristics of the people’s sexual cultures shaped by relations of power, by history, and by differentiated traditions within the ...
    • Category-effects and stimulus characteristics in visual perception 

      Låg, Torstein (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2006-12-01)
      This thesis describes a number of experiments that aimed to investigate the role of relatively low-level visual input factors in category-specific effects in object identification and colour perception. In the object recognition experiments, using picture-name or name-picture verification tasks, as well as object-naming tasks, clues to the causal factors contributing to such effects were obtained. ...
    • Individuell eller kollektiv læringsprosess? Mappevurdering i praktisk-pedagogisk utdanning 

      Allern, Marit Kristin (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2005-06-28)
      Avhandlingen er en kvalitativ kasusstudie av de første forsøkene på å innføre mappevurdering som arbeids- og eksamensform i det praktisk-pedagogiske studiet ved Universitetet i Tromsø. Studien er en kvalitativ kasusstudie. Materialet består av intervju, spørreundersøkelser, observasjon, studentenes refleksjonslogger og forord til eksamensmappene. Materialet er samlet inn i en autentisk kontekst fra ...
    • Stative adverbs in English. A study of adverbial productivity and orientation 

      Killie, Kristin (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2000-12-02)
      The study maps the development of a new class of adverbs in English, i.e. 'stative physical adverbs' of the type -ly, e.g. redly and massively. Such adverbs are claimed to be ungrammatical; however, the data show that this is no longer the case, but that English has changed with regard to this point of the grammar. The study includes an analysis of the linguistic context in which the corpus adverbs ...
    • Fleksibel utdanning på universitets- og høgskolenivå. Forventninger, praksis og utfordringer 

      Grepperud, Gunnar (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2005-02-22)
      Alle de formuleringer, program og forventninger som er knyttet til livslang læring stiller individ, institusjoner og samfunn overfor en rekke utfordringer. Etablerte holdninger, strukturer og forståelse av læring settes på prøve. Dette gjelder ikke minst for høgre utdanning. Hvordan skal universitet og høgskoler møte visjonene om det lærende samfunn i praksis, dvs. når man skal omsette retorikken ...
    • Transition from authoritarian rule and democratic consolidation: The electoral nexus. An ecological study of the Spanish general elections 1977-2000 

      Buck, Marcus (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2006-09-23)
      The research questions posed in the dissertation are related to our understanding of the role played by elections during processes of transition from authoritarianism and the subsequent consolidation of democratic rule. In this, the lessons drawn from the Spanish experience after the demise of the Franco dictatorship in 1975 are assessed. Various researchers have pointed to the fact that the political ...
    • Finn din egen filosof. Konfrontasjoner og kontradiksjoner i den arkeologiske teoridebatten 

      Svestad, Asgeir (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2004-02-27)
      Doktoravhandlinga diskuterer konsekvenser av den teoretiske utviklinga i arkeologien med vekt på den kontrovers som den teoretisk orienterte postprosessualismen skapte i 1980-årene. Den analytiske tilnærminga tar utgangspunkt i Michel Foucaults genealogi og Bruno Latours vitenskapssosiologi med det for øye å undersøke de makt-strategiske sidene ved arkeologisk kunnskapsproduksjon. Gjennom nærlesning ...