Show simple item record

dc.contributor.advisorTrond, Lekang
dc.contributor.authorWalde, Eirin
dc.date.accessioned2023-01-30T13:01:59Z
dc.date.available2023-01-30T13:01:59Z
dc.date.issued2022-10-30
dc.description.abstractDenne masteroppgaven baserer seg på en kvalitativ intervjustudie med tre kontaktlærere. Formålet med intervjustudien var å få kunnskap om hvordan kontaktlærere på ungdomstrinnet tilrettelegger for elever med innagerende atferd, for å fremme inkludering. Jeg ønsket kunnskap som kan være nyttig for skolen i fremtiden, og som kan bidra til et styrket fokus på elever med innagerende atferd i skolen. På bakgrunn av dette, formulerte jeg følgende problemstilling: hvordan tilrettelegger kontaktlærere på ungdomstrinnet for elever med innagerende atferd, for å fremme inkludering? For å spisse forskningen, delte jeg problemstillingen videre inn i tre forskningsspørsmål. Det første forskningsspørsmålet dreier seg om hvilken kompetanse kontaktlærere på ungdomstrinnet har om elever med innagerende atferd. Det andre forskningsspørsmålet dreier seg om hvordan kontaktlærere på ungdomstrinnet tilrettelegger for elever med innagerende atferd, for å fremme sosial inkludering. Det tredje forskningsspørsmålet dreier seg om hvordan kontaktlærere tilrettelegger for elever med innagerende atferd, for å fremme faglig inkludering. Funnene tyder på at kontaktlærerne på ungdomstrinnet gjør flere tilrettelegginger for elever med innagerende atferd, for å fremme inkludering. Dette kan knyttes opp mot kompetansen de har om elever med innagerende atferd, som ser ut til å basere seg på erfaring både i og utenfor skolen, samt lang erfaring som kontaktlærer i skolen. Funnene tyder på at kontaktlærerne tilrettelegger for å fremme inkludering, med fokus på psykososialt læringsmiljø og klasseledelse, elev-elev relasjon og lærer-elev relasjon. Videre tyder funnene på at kontaktlærerne tilrettelegger for å fremme inkludering, med fokus på presentasjoner og muntlig aktivitet i klasserommet, plassering og grupper, og oppstart av nytt tema.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/28425
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3903
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectstille atferden_US
dc.subjectinnagerende atferden_US
dc.subjectsjenanseen_US
dc.subjecttilretteleggingen_US
dc.subjectinkluderingen_US
dc.titleInkludering og elever med innagerende atferden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)