Kontinuitet i overgangen fra skole til universitet - Implikasjoner av Fagfornyelsen for MNT-fagene
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/29115Date
2023-03Type
Conference objectKonferansebidrag
Abstract
Med LK20 Fagfornyelsen innføres det nye læreplaner i skolen, der antall kompetansemål i de ulike fagene er noe redusert for å gi mer rom til dybdelæring, samt at læreplanene i matematikk og fysikk har et større fokus på utforsking, modellering og bruk av numeriske metoder enn tidligere (Ludvigsen et al., 2015; Utdanningsdirektoratet, 2020, 2021). I dette bidraget presenterer vi hvordan en gruppe undervisere ved UiT har jobbet med å trekke elementer fra Fagfornyelsen inn i første studieår i flere studieprogrammer innen MNT-fagene, med mål om at de nye studentene skal oppleve en større grad av kontinuitet i fagene i overgangen skole - universitet. Videre knytter vi våre tiltak til forskningslitteratur om overgangen skoleuniversitet, og reflekterer kort over hvordan et økt fokus på modellering, autentiske oppgaver og bruk av effektive læringsstrategier i begynneremnene ved universitetet på sikt kan bidra til å øke studieprogrammenes arbeidslivsrelevans.
Description
Vitenskapelig foredrag på MNT-konferansen 16. - 17. mars 2023, Stavanger, Norge.
https://realfagsrekruttering.no/konferanser/mnt-konferansen-2023#om-konferansen.
Publisher
Nasjonalt senter for RealfagsrekrutteringMetadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)