Utforskende arbeidsmåter i naturfag - En mixed methods casestudie av en ungdomsskoleklasse og deres lærers erfaringer fra egen naturfagundervisning
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/29489Dato
2023-05-02Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Soknes, Ottar FosbySammendrag
Formålet med denne studien var å undersøke lærere og elevers refleksjoner rundt egen naturfagundervisning, i lys av den økende vektleggingen av utforskende arbeidsmåter i læreplanene. Det ble gjort en mixed methods casestudie av en ungdomsskoleklasse og deres lærer. Studien benytter metodetriangulering i form av spørreskjema og intervjuer med læreren og en gruppe elever. Dette med hensikt å besvare tre forskningsspørsmål angående hva som kjennetegner klassen når det kommer til naturfaglige holdninger, interesse og preferanser for naturfagundervisningen og lærerens refleksjoner rundt egen undervisning og utforskende arbeidsmåter. Analysene viser at caseklassen uttrykker stor interesse og positive holdninger til naturfag, og at de særlig oppfatter naturfagets nytteverdi som høy. Undervisningen preges av elevaktivitet og krav om mye faglig diskusjon, hvor flere utforskende elementer av varierende størrelse og åpenhet benyttes. Elevene fremhever ikke utforskning i seg selv i særlig grad, men beskriver det som en fin variasjon under forutsetning av grunnleggende kunnskap. Læreren uttrykker et ønske om å skape nysgjerrige, kritiske og selvstendige elever gjennom utforskning, men beskriver hvordan utforskende arbeidsmåter er tidkrevende og fordrer mye trening for både lærere og elever før konstruktiv bruk. Videre argumenterer læreren for å implementere utforskende elementer i tradisjonell undervisning, for slik å øve opp elevene til å jobbe utforskende og samtidig sørge for variert undervisning. Studien antyder at læreplanenes økende vektlegging av utforskninger ikke nødvendigvis står i samsvar med elevenes ønsker, og i mindre grad harmonerer med rammene og kompetansen som i dag utgjør lærerens handlingsrom.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: