dc.contributor.advisor | Hans-Georg, Köller | |
dc.contributor.author | Strandmo, Tim Mæland | |
dc.date.accessioned | 2023-06-27T08:04:42Z | |
dc.date.available | 2023-06-27T08:04:42Z | |
dc.date.issued | 2023-05-26 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Bakgrunnen for studien er økt fokus på utforskende arbeidsmåter i naturfag. Utforskende arbeidsmåter blir trukket fram som en nødvendighet for at elevene skal oppnå dyp læring i faget og utforskingsbasert naturfag har blitt gjort mer eksplisitt i den nye læreplanen LK20.
Mål: Studien vil eksemplifisere hvordan utforskende undervisning kan utføres i praksis, samt formidle elevenes opplevelse av utforskende arbeidsmetoder i naturfag.
Metode: Elevene (enhetene) i studien vil gjennomføre et utforskende undervisningsopplegg der elevenes opplevelser vil bli formidlet i forskningsdesign med blandede forskingsmetoder. Her er det snakk om transkriberte intervjuer og en spørreundersøkelse. De kvalitative og kvantitative dataene vil bli analysert gjennom koding og statistiske analyser.
Resultater: Studien har tre viktige funn. Det første er at elevene i høy grad føler at de får demonstrert sin forståelse når de arbeider utforskende. Det andre er at riktig bruk av rammer og støttestrukturer er en viktig del av å gjøre arbeidsprosessen mer overkommelig for elevene. Det tredje er at utforskende arbeidsmetoder i høy grad engasjerer elevene. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/29508 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BIO-3907 | |
dc.subject | Naturfagsdidaktikk | en_US |
dc.subject | Biologi | en_US |
dc.title | Utforskende arbeidsmetoder for dybdelæring i naturfag | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |