Utfordringer og beslutningstaking i skikkethetsvurdering
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/29618Dato
2022-12-13Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Denne kvalitative studien undersøkte hvordan institusjonsansvarlige ved norske institusjoner for høyere utdanning vurderer studenters skikkethet for yrket, samt hva de opplever som utfordrende ved disse vurderingene. Vurderingen er preget av skjønn, så systematisk og usystematisk variasjon ved vurderingene kan forventes. Studien var eksplorerende, med en dualistisk modell av kognisjon for beslutningstaking som bakteppe. 12 erfarne institusjonsansvarlige deltok i et semistrukturert intervju. Resultatene ble analysert gjennom refleksiv tematisk analyse. De fire hovedtemaene som framkom var: 1. Å sikre bedre vurderinger, 2. Forskjeller i alvorlighetsgrad, 3. Interaksjonen med studenten og 4. Tidligere erfaring og ny læring. Funnene tilsier at skikkethetsvurdering kan ansees som et eget ekspertdomene med mange kompliserende elementer som vanskeliggjør vurdering, for eksempel å måtte vekte forskjellig informasjon, forholde seg til mange følelser og strenge dokumentasjonskrav. Det ble fortalt om både bevisste og ubevisste grep for å overkomme utfordringer, blant annet systematisering, bruk av samarbeidspartnere og spesifikke holdninger til vurderingen. Funnene diskuteres med hensyn til hvordan de kan påvirke systematisk og usystematisk variasjon ved vurderingene. Implikasjoner er relevant for videre forskning på fagområdet, for eksempel med hypotesetestende design.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: