Show simple item record

dc.contributor.advisorKran, Anne Pernille
dc.contributor.advisoremailen
dc.contributor.authorNetland, Silje Gislefoss
dc.date.accessioned2011-02-24T08:32:16Z
dc.date.available2011-02-24T08:32:16Z
dc.date.issued2009-11-27
dc.description.abstractSom vernepleier er jeg opptatt av at elever med psykisk utviklingshemming skal ha lik mulighet som sine funksjonsfriske medelever til å utvikle kunnskaper og ferdigheter. Opplevelse av mestring er viktig for selvfølelsen. Gjennom læreprosesser og krav får elevene muligheter til utvikling. For å hjelpe barn med psykisk utviklingshemming å tilegne seg ferdigheter kan det i enkelte tilfeller være nødvendig å bruke metoder som kan karakteriseres som tvang og makt. Dette representerer alvorlige dilemmaer. Denne oppgaven er et bidrag til å belyse noen aspekter ved disse dilemmaene. Jeg har observert at det blir brukt tvang og makt i forbindelse med opplæringen av elever med psykisk utviklingshemming på tross av at dette ikke kan hjemles i gjeldende lovverk.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/2963
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_2694
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2009 The Author(s)
dc.subject.courseIDPED-3901en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en
dc.titleOm misbruk av tvang og makt overfor barn med psykisk utviklingshemming i skolen : hva sier lovverket og hvilke konsekvenser får det? Hvordan kan det forebygges?en
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record