Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchjelde, Tor
dc.contributor.authorHjelmsø, Rikke
dc.contributor.authorMarkussen, Kristin
dc.date.accessioned2023-07-14T05:33:54Z
dc.date.available2023-07-14T05:33:54Z
dc.date.issued2023-05-22en
dc.description.abstractI rollen som jobbspesialist engasjerer en seg i andre mennesker, skaper relasjoner og gir støtte til de som opplever vanskelige livssituasjoner. Målet er å få dem ut i arbeid, men ofte må andre grunnleggende behov håndteres i samspill mellom brukeren og jobbspesialisten. Slikt emosjonelt arbeid krever ifølge blant annet Per Isdal, oppmerksomhet.en_US
dc.description.abstractDagens samfunn bærer i stor grad preg av tjenesteytende yrker, hvor nettopp relasjoner mellom tjenesteyter og tjenestemottaker står sentralt. Samfunnsutviklingen har vist at ivaretakelse av ansatte, må ta hensyn til mer enn fysiske forhold. Det er avgjørende å ivareta ansatte for å opprettholde produktivitet og sikre kvalitet i arbeidet. Denne studien søker derfor svar på hvordan jobbspesialister som bruker seg selv som arbeidsverktøy, ivaretas.en_US
dc.description.abstractFor å besvare studiens problemstilling ble det gjennomført kvalitative individuelle intervjuer med fem jobbspesialister og en leder. Den teoretiske rammen for oppgaven er primært basert på emosjonsteori utviklet av Arlie Hochschild og Erving Goffman. Videre har vi benyttet Arbeidsmiljøloven som en overordnet ramme, og Karasek og Theorell sin krav-kontrollstøtte-modell. Disse teoriene ble anvendt for å utforske jobbspesialistenes arbeidshverdag og hvordan deres behov for ivaretakelse blir møtt, samt for å analysere og drøfte det empiriske datamaterialet.en_US
dc.description.abstractFunnene tyder på at jobbspesialistene ikke bevisst benytter emosjonshåndtering som ivaretakelsesstrategi. Likevel ivaretar det både dem og brukerne. En kultur preget av åpenhet blant jobbspesialistene, hvor det er rom for deling, ventilering og veiledning, viser seg å spille en viktig rolle for å forebygge belastninger og stress knyttet til emosjonelt arbeid. Studiens funn indikerer at ivaretakelsen av jobbspesialister krever et helhetlig perspektiv som omfatter individuelle, kollegiale og ledelsesorienterte tiltak. Dette understreker viktigheten av et trygt psykososialt arbeidsmiljø, hvor støtte fra kollegaer og en tilgjengelig og engasjert ledelse bidrar til å sikre trivsel og ivaretakelse i yrker som innebærer emosjonelt arbeid.en_US
dc.description.abstractNøkkelord: Jobbspesialist, NAV, emosjonelt arbeid, ivaretakelse, støtte, psykososialt arbeidsmiljøen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/29646
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3906
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340en_US
dc.subjectBedriftsøkonomi: 213en_US
dc.titleIvaretakelse av de som ivaretar andreen_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)