Show simple item record

dc.contributor.advisorAnderssen, Jorid
dc.contributor.authorBernhoff, Camilla
dc.date.accessioned2023-07-17T05:58:02Z
dc.date.available2023-07-17T05:58:02Z
dc.date.issued2023-05-15en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som formål å vise utfordringer så vel som fordeler med ADHD diagnosen knyttet til det å fungere i samfunnet. Jeg har brukt kvalitativ forskningsmetode og intervjuet syv personer med ADHD, hvor vi får innblikk i deres erfaringer med utdanning og arbeidsliv. Studien tar for seg hvordan disse menneskene har fungert i skolesammenheng, i arbeidslivet og livet generelt. Litteraturen som er brukt i oppgaven er stemplingsteori belyst med Goffman og Becker sine teorier om avvik. ADHD diagnosen bærer med seg stigma ettersom den i mange tilfeller kan være ganske synlig i form av for eksempel hyperaktivitet. Medikaliseringsbergrepet gir også et bredere bilde av temaet og brukes i denne studien til å gi en bedre forståelse av hva det vil si å faktisk få diagnosen, da det for mange er det en lettelse når de kan sette en merkelapp på sine utfordringer. Arbeidslivet er en arena de aller fleste av oss skal innom i løpet av livet, og der skal man forhåpentligvis tilbringe mange år. Derfor er det viktig at dette er en plass hvor man føler på mestring og tilhørighet. Litteratur om arbeidslivet og NAV sin posisjon i forhold til personer med ADHD viser hvor viktig tilrettelegging er for de som trenger det. Forskning viser at det er lettere for personer med ADHD å falle utenfor arbeidslivet og at mange sliter på skolen. Dette er bakgrunn for at jeg har ønsket å finne ut om det er behov for tilrettelegging i arbeidslivet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/29688
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSOS-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Sociology: 220en_US
dc.titleADHD i arbeidslivet. En kvalitativ studie av mennesker med ADHD sine opplevelser og behov for tilrettelegging i arbeidsliveten_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)