Barnehagen som en arena for foreldrestøtte
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/30344Dato
2023-05-12Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Markussen, Birgitte TronesSammendrag
I denne oppgaven har jeg undersøkt småbarnsforeldres opplevelser av barnehagen som en arena for støtte i foreldrerollen. Jeg har brukt kvalitativt forskningsintervju som metode, med seks foreldre med små barn i barnehage som informanter. Datamaterialet ble analysert med refleksiv tematisk analyse. Funnene fra analysen er belyst med ulike teorier om stress og sosial støtte.
Jeg fant at samarbeidsrelasjonen er kompleks, men at den stort sett oppleves tillitsfull og god og inneholder noen former for støtte. Foreldrene har ulike behov for støtte. Dersom graden av støtte fra barnehagens personale er tilpasset forelderens behov for støtte, er det grunn til å tro at personalet oppleves tilstrekkelig støttende.
Studien har tre implikasjoner. Hente – og bringesituasjoner bør ikke undervurderes eller nedprioriteres, disse oppleves som den viktigste arenaen for samarbeid for foreldrene. Å mangle foreldrenettverk oppleves krevende for de foreldrene det gjelder, og barnhagen bør tilrettelegge for nettverksbygging mellom foreldre innenfor rammene av sitt mandat. Barnehagens personale bør ha bevissthet rundt hvilke normer som etableres i samarbeidet med foreldrene, disse kan åpne eller lukke for foreldrestøtte. Et forslag til videre forskning er å se på barnehagen som en arena for foreldrestøtte fra personalets perspektiv. Hvilke muligheter og begrensninger ser de, og hvordan reflekterer de rundt foreldres behov for foreldrestøtte.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: