Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNina, Jakhelln Laugen
dc.contributor.authorSirevåg, Thomas Haug
dc.date.accessioned2023-08-25T06:01:11Z
dc.date.available2023-08-25T06:01:11Z
dc.date.issued2023-05-15en
dc.description.abstractTema for denne oppgaven er overgangen fra barnehage til skole for barn med nedsatt hørsel. Det er et behov for mer kunnskap og kompetanse om barn med spesialpedagogiske behovs overgang mellom de pedagogiske institusjonene. Med denne oppgaven ønsker jeg å bidra med økt kompetanse på overgangen for barn med nedsatt hørsel. Problemstillingen er derfor følgende: «Hvordan opplever foreldre til barn med nedsatt hørsel at overgangen fra barnehage til skole er for barnet deres?». De aktuelle lovverkene og styringsdokumentene som Rammeplanen for barnehage, Læreplanverket og Veilederen «Fra eldst til yngst» poengterer hvor viktig samarbeidet mellom barnehage og skolen er for overgangen fra barnehage til skole. Ansvaret for overgangen ligger både hos skoleeier og barnehageeier. Veilederen «Fra eldst til yngst» påpeker at arbeidet med overgangen skal foregå i nært samarbeid med hjemmet. Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell betegner dette samarbeidet i mesosystemet. Samarbeidet og interaksjonen i barnets mesosystem påvirker barns videre utvikling. Studien undersøker overgangen fra barnehage til skole fra foreldrenes perspektiv. Dette gjøres gjennom kvalitative forskningsintervjuer av tre foreldre til barn med nedsatt hørsel som i nyere tid har gjennomgått overgangen fra barnehage til skole. Intervjuene er blitt analysert og tolket gjennom en hermeneutisk tilnærming som har ført til ulike funn. Barna til foreldrene i denne studie har ikke opplevd et tilfredsstillende tilbud i ordinære barnehager. Likevel har foreldrene ansett det å dele informasjon mellom ulike instanser som viktig. Resultatene viser at foreldrene i samarbeid med skole ønsker å bli hørt og tatt på alvor. Dersom en ikke blir møtt på denne måten kan samarbeidet bli vanskelig og opplevelsen være frustrerende. To av foreldrene i dette utvalget flyttet fra distriktet til en større by for at barnet deres skulle få bedre opplæringsvilkår. Det kan tyde på at tilbudet i distriktene ikke blir ansett som gode nok av brukerne selv.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30347
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.title«Har du hatt det vanskelig på skolen noen gang kanskje?» En undersøkelse om foreldres opplevelse av overgang barnehage-skole for barn med nedsatt hørsel.en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)