Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLund, Torbjørn
dc.contributor.authorLarsen, Eirin
dc.contributor.authorIversen, Tone
dc.date.accessioned2023-08-25T06:46:07Z
dc.date.available2023-08-25T06:46:07Z
dc.date.issued2023-05-15
dc.description.abstractI denne oppgaven presenteres etableringen av et utviklingsteam på tvers av tre skoler. Problemstilling for studien er: Hvordan kan et utviklingsteam bidra til å utvikle lærernes kompetanse i tilpasset opplæring? Studien bygger på et teoretisk grunnlag innenfor distribuert ledelse, det profesjonelle læringsfellesskapet, skolen som lærende organisasjon, og inkludering og tilpasset opplæring. Studien bygger på intervenerende aksjonsforskning. Målet har vært å etablere et godt utviklingsteam, som skal bidra til å forbedre lærernes kompetanse i tilpasset opplæring. Praksisen vi ønsker å forbedre er undervisningsmetoder knyttet til tilpasset opplæring og inkludering, slik at flere av våre elever har utbytte av ordinær undervisning, og at behovet for spesialundervisning dermed kan reduseres. Det er gjennomført fem aksjoner av utviklingsteamet. Aksjonene har vært knyttet til arbeidet i utviklingsteamet, hvor vi har vært forskere sammen med lærerne i utviklingsteamet. Vi har innhentet empirisk materiale gjennom to fokusgruppeintervjuer, som sammen med aksjonene danner grunnlaget for studien. Funn i studien peker på flere handlinger utviklingsteamet kan bidra med for å utvikle lærernes kompetanse i tilpasset opplæring. Handlingene er å bidra som igangsetter, støttesystem og hjelp til å vurdere egen praksis. Viktig forutsetninger for utviklingsteamets bidrag er et tydelig mandat, som er forankret i hele organisasjonen. Ledelse har stor betydning for utviklingsteamets bidrag, gjennom å være tett på, holde fokus på målsettinger, tilrettelegge for gode strukturelle betingelser, og trygge og tillitsfulle miljø.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30383
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3905
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectLedelseen_US
dc.subjectProfesjonelle læringsfellesskapen_US
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.subjectDistribuert ledelseen_US
dc.subjectOrganisatorisk læringen_US
dc.titleHvordan kan et utviklingsteam bidra til å utvikle lærernes kompetanse i tilpasset opplæring?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)