Dannelse i en digital mediehverdag – Hvordan lærere forstår og- arbeider med dannelse i en tid hvor de unge i økende grad sosialiseres på internett
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/30384Dato
2023-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Ballari, MatsSammendrag
Denne mastergraden undersøker lærerens forståelse av- og arbeid med dannelse i en digital mediehverdag. Den digitale mediehverdagen tolkes i dette prosjektet som sammenhengen mellom ulike nettsamfunn og koordineringen av disse ved bruk av digitale verktøy. Prosjektet er ment som et tilskudd til forskningen om dannelsesbegrepet i sammenheng med utviklingen av sosiale medieplattformer. Spørsmålet om hvordan våre dannelsesagenter (lærerne) tolker dannelsesbegrepet og arbeider med dette står sentralt, og jeg har forsøkt å vise til mine informanters tolkning- og arbeid med dannelse i lys av økende digital sosialisering. Jeg har basert meg på kvalitative, semistrukturerte intervju for å forsøke å svare på prosjektets problemstilling og forskningsspørsmål. Jeg anså det som hensiktsmessig å velge en kvalitativ tilnærming til forskningen, da jeg søket en dypere forståelse av lærernes tolkninger rundt dannelsesbegrepet. Dannelse er et begrep som kan ha mange ulike tolkninger og definisjoner noe jeg senere vil gå dypere og mer helhetlig inn på. Den overordnede delen av formålsparagrafen og LK20, som en del av læreplanen i norske skoler, beskriver konkret hva dannelsen skal inneholde og hvordan lærere skal arbeide med dannelse, i kontekst av det Norske utdanningssystemet. Likevel baserer mine funn seg på at det er store variasjoner i tolkningen av dannelse, og da også i måten det arbeides med dannelse. Om en ser på dette i sammenheng med den økende digitale sosialiseringen åpner det opp for en ny type problematikk i norske klasserom, og at det muligens eksisterer et misforhold mellom lærernes tradisjonelle dannelsesoppdrag og den økende digitale sosialiseringen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: