dc.contributor.advisor | Giovanna, Bertella | |
dc.contributor.author | Pedersen, Sigve Ysland | |
dc.contributor.author | Lindsheim, Rebekka | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T05:39:50Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T05:39:50Z | |
dc.date.issued | 2023-05-31 | en |
dc.description.abstract | Tema for oppgaven er innovasjonsprosesser i reiselivet. Oppgaven søker innsikt i hvordan innovasjonsprosesser foregår i reiselivsnæringen og undersøker et case fra et prosjekt i Gudbrandsdalen. Caseprosjektet gjennomførte workshoper for innovasjon i deres arbeid. Formålet var å hente innspill og ideer fra reiselivsaktører, til en felles tiltaksplan for reiselivet i Gudbrandsdalen. Vi ønsket å få innsikt i hvordan denne prosessen hadde utspilt seg, for å skape dypere forståelse for hvordan workshoper for innovasjon gjennomføres i reiselivet. For å utforske denne tematikken vil vi bruke teori om praksisfellesskap som overordnet perspektiv. Derfor er oppgavens problemstilling:
Hvordan kan workshop for innovasjon i reiselivsnæringen forstås, i lys av teori om praksisfellesskap?
For å svare på problemstillingen ble det gjennomført en kvalitativ studie med 11 informanter. Informantene hadde ulike roller i prosjektet og var deltakende på workshop. I tillegg ble det gjennomført en observasjon av workshop. Det ble utviklet tre dimensjoner på bakgrunn av empiriske funn, med inspirasjon fra det teoretiske rammeverket. Disse ble utarbeidet som del av analysemodellen, med bakgrunn i Gioia et al. (2012). Disse ble benyttet for å svare på problemstillingen. De tre dimensjonene er som følger:
Workshop som setting der praksisfellesskapet lærer og innoverer viste hvordan deltakelse på workshop gav reiselivsaktørene anledning til å lære av og om hverandre og skape ny kunnskap sammen. Kjennskapen til hverandre som skapes på workshop, gjorde deltakerne trygge på hverandre og styrket kreativiteten, som igjen kan styrke innovasjonsevnen.
Workshop som ledelsesverktøy som gir praksisfellesskapet retning viste hvordan tillit til prosjekteierne og ledelsen skapte engasjement og vilje til å dele kunnskap. Prosjektledelsen leder gjennom forventningsstyring, justering av ambisjoner og klare mål og lykkes med å skape felles retning.
Workshop som plattform der praksisfellesskapet skaper nye samarbeid og deler kunnskap
viste hvordan deltakelse på workshop skaper kjennskap til felles interesser og likheter. Dette ii
skaper tillitt, som igjen styrker evnen til kunnskapsdeling kreativitet, innovasjon og samarbeid. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/31156 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3902 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Economics: 210 | en_US |
dc.title | Innovasjonsprosesser i reiselivet | en_US |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |