Show simple item record

dc.contributor.advisorGiovanna, Bertella
dc.contributor.authorPedersen, Sigve Ysland
dc.contributor.authorLindsheim, Rebekka
dc.date.accessioned2023-09-22T05:39:50Z
dc.date.available2023-09-22T05:39:50Z
dc.date.issued2023-05-31en
dc.description.abstractTema for oppgaven er innovasjonsprosesser i reiselivet. Oppgaven søker innsikt i hvordan innovasjonsprosesser foregår i reiselivsnæringen og undersøker et case fra et prosjekt i Gudbrandsdalen. Caseprosjektet gjennomførte workshoper for innovasjon i deres arbeid. Formålet var å hente innspill og ideer fra reiselivsaktører, til en felles tiltaksplan for reiselivet i Gudbrandsdalen. Vi ønsket å få innsikt i hvordan denne prosessen hadde utspilt seg, for å skape dypere forståelse for hvordan workshoper for innovasjon gjennomføres i reiselivet. For å utforske denne tematikken vil vi bruke teori om praksisfellesskap som overordnet perspektiv. Derfor er oppgavens problemstilling: Hvordan kan workshop for innovasjon i reiselivsnæringen forstås, i lys av teori om praksisfellesskap? For å svare på problemstillingen ble det gjennomført en kvalitativ studie med 11 informanter. Informantene hadde ulike roller i prosjektet og var deltakende på workshop. I tillegg ble det gjennomført en observasjon av workshop. Det ble utviklet tre dimensjoner på bakgrunn av empiriske funn, med inspirasjon fra det teoretiske rammeverket. Disse ble utarbeidet som del av analysemodellen, med bakgrunn i Gioia et al. (2012). Disse ble benyttet for å svare på problemstillingen. De tre dimensjonene er som følger: Workshop som setting der praksisfellesskapet lærer og innoverer viste hvordan deltakelse på workshop gav reiselivsaktørene anledning til å lære av og om hverandre og skape ny kunnskap sammen. Kjennskapen til hverandre som skapes på workshop, gjorde deltakerne trygge på hverandre og styrket kreativiteten, som igjen kan styrke innovasjonsevnen. Workshop som ledelsesverktøy som gir praksisfellesskapet retning viste hvordan tillit til prosjekteierne og ledelsen skapte engasjement og vilje til å dele kunnskap. Prosjektledelsen leder gjennom forventningsstyring, justering av ambisjoner og klare mål og lykkes med å skape felles retning. Workshop som plattform der praksisfellesskapet skaper nye samarbeid og deler kunnskap viste hvordan deltakelse på workshop skaper kjennskap til felles interesser og likheter. Dette ii skaper tillitt, som igjen styrker evnen til kunnskapsdeling kreativitet, innovasjon og samarbeid.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/31156
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3902
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US
dc.titleInnovasjonsprosesser i reiseliveten_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)