dc.contributor.author | Skaug, Eli-Anne | |
dc.contributor.author | Røssland, Anneline | |
dc.contributor.author | Lyberg, Anne Marit | |
dc.contributor.author | Raustøl, Anne | |
dc.contributor.author | Helgesen, Ann Karin | |
dc.date.accessioned | 2023-10-23T07:10:09Z | |
dc.date.available | 2023-10-23T07:10:09Z | |
dc.date.issued | 2023-08-22 | |
dc.description.abstract | Samarbeid mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt er av betydning for
studentens læring i praksisstudier. Denne studien er en del av et større prosjekt
hvor et overordnet mål er å styrke samarbeidet mellom utdanningsinstitusjon og
praksisfelt blant annet ved bruk av kombinerte stillinger. Hensikt med delstudien er
å utforske erfaringene lærere og sykepleiere høstet i kombinert stilling. Data er
innhentet våren 2021 ved fokusgruppeintervju og analysert ved hjelp av
konvensjonell innholdsanalyse jf. Hsieh & Shannon (2005). Resultatene viser at
kombinerte stillinger ga et positivt fellesskap om veiledning, basert på utvidet
forståelse for hverandres roller, og fremmet samarbeidet mellom
utdanningsinstitusjon og praksisfelt. Usikkerhet i begynnelsen av praksisperioden
på hva rollene skulle fylles med gikk seg til underveis. Studien ble gjennomført
under covid 19-pandemien, noe som påvirket samarbeidet og samarbeidsformene.
Sentralt for et vellykket resultat er forankring av stillingene på alle nivå i begge
organisasjoner. | en_US |
dc.identifier.citation | Skaug, Røssland, Lyberg, Raustøl, Helgesen. Kombinerte stillinger kan fremme samarbeid mellom sykepleierutdanning og praksisfelt . Nordisk tidsskrift for helseforskning. 2023 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2171050 | |
dc.identifier.doi | 10.7557/14.6754 | |
dc.identifier.issn | 1504-3614 | |
dc.identifier.issn | 1891-2982 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/31600 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Septentrio Academic Publishing | en_US |
dc.relation.journal | Nordisk tidsskrift for helseforskning | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Kombinerte stillinger kan fremme samarbeid mellom sykepleierutdanning og praksisfelt | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |