dc.contributor.advisor | Unhjem, Astrid | |
dc.contributor.author | Opgård, Beate | |
dc.date.accessioned | 2023-11-03T06:33:06Z | |
dc.date.available | 2023-11-03T06:33:06Z | |
dc.date.issued | 2023-05-14 | en |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven undersøkes sammenhenger mellom uteskole som læringsarena og det psykososiale miljøet i skolen. Temaene er valgt med bakgrunn i aktualiteten av uteskole og psykisk helse, som del av det psykososiale miljøet. I tillegg var en interesse for å oppnå økt forståelse for temaene også innvirkende. Formålet med studien har vært å belyse uteskolens betydning med tanke på tilrettelegging for det psykososiale miljøet gjennom følgende forskningsspørsmål: Hvilke muligheter og utfordringer gir uteskole som læringsarena med tanke på tilrettelegging for et godt psykososialt miljø? Studien baserer seg på kvalitativt casedesign, der jeg med utgangspunkt i en fenomenologisk tilnærming har gjennomført observasjon av uteskoleøkter og intervjuer av rektor, lærere og elever ved 1-4.trinn. Samlet dannet dette studiens empiriske grunnlag. I analysedelen knytter jeg empiri og teori sammen og finner fram til følgende tre kjernekategorier: 1) skoleleder og læreres betydning for uteskole som helhetlig læring, 2) lærerens tilrettelegging og 3) elevenes læring. Kategoriene ble utgangspunktet for den videre presentasjonen og drøftingen av resultatene der jeg søkte å besvare forskningsspørsmålet. Funnene vitner om aspekter ved relasjon og fellesskap, erfaringer, og motivasjon og mestring som framtredende for uteskolens muligheter for tilrettelegging av et psykososialt miljø. I lys av det ble det knyttes særlige utfordringer ved uteskole mot de organisatoriske rammene i skolen, samt rektor og læreres kunnskap og interesse for uteskole. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/31665 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901F | |
dc.title | Uteskole og psykososialt miljø. En kvalitativ studie av uteskolens betydning med tanke på tilrettelegging for det psykososiale miljøet. | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |