Show simple item record

dc.contributor.advisorNorbye, Anja Margrete Davis
dc.contributor.authorTimland, Anne-Cathrine
dc.date.accessioned2023-12-22T08:52:56Z
dc.date.available2023-12-22T08:52:56Z
dc.date.issued2023-05-06
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: 80 % av barn med ADHD har muligens motoriske vansker som påvirker hverdagen. Forskning viser motoriske vansker som kanskje ikke avdekkes av vanlige motoriske tester og barna er tilsynelatende er motorisk flinke. FORSKNINGSSPØRMÅL: Er det forskjell i motoriske kvaliteter hos barn med ADHD og andre barn med oppmerksomhetsvansker, undersøkt med motoriske tester? Metode: Studien er en kvantitativ, ikke eksperimentell, tverrsnittstudie. 236 barn i alderen 8-12 år med oppmerksomhetsvansker ble undersøkt med «Motorisk funksjonsnevrologisk undersøkelse» (MFNU) og «Nevromotorisk undersøkelse for barn og ungdom fra 4 til 16 år» (NUBU 4-16). Gjennomsnittsresultatene av testene ble delt i 2 grupper (barn med ADHD og barn uten ADHD). Resultatene ble analysert deskriptivt og med Mann-Whitney U test for å undersøke forskjeller mellom gruppene. Resultat: Resultatene kan tyde på motoriske vansker hos barna med ADHD som er mindre framtredende hos andre barn med oppmerksomhetsvansker. Resultatene viser finmotoriske vansker som kan være knyttet opp til soft-signs. Øye-hånd koordinasjon, timing av bevegelsen, tempo og presisjon, tonus-regulering i form av inhiberende muskelaktivitet som start-stopp og forøket tonus. Studien finner ingen forskjell mellom gruppene med hensyn til statisk og dynamisk balanse. De motoriske vanskene hos barn med ADHD skyldes tilsynelatende ikke oppmerksomhetsvansker. Konklusjon: Studien viser at barn med ADHD muligens har særegne motoriske vansker sammenlignet med andre barn med oppmerksomhetsvansker.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/32210
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDHEL-3990
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Physiotherapy: 807en_US
dc.titleEr det forskjell i motoriske kvaliteter hos barn med ADHD og andre barn med oppmerksomhetsvansker, undersøkt med motoriske tester?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)