Fra praktisk matematikk til matematikk for økonomer
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/33322Dato
2024-03-12Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Kristensen, Ørjan FosdahlSammendrag
Matematikk er et obligatorisk fag ved mange utdanninger, blant annet innenfor økonomi. Denne studien gir
ny innsikt i hvordan økonomistudenter med praktisk matematikk fra videregående skole presterer på eksamen
i matematikk. Regresjonsanalyse blir benyttet på utvalget av 1489 studenter fra Handelshøgskolen ved UiT i
perioden 2016–2022. Over 60 % har praktisk matematikk som bakgrunn, slik at artikkelen undersøker en sjeldent
stor gruppe av disse studentene. Resultatene viser at de presterer svakest på eksamen i matematikk for økonomer.
Det spiller heller ingen rolle om de kommer fra studieforberedende eller yrkesfaglig utdanningsprogram.
Artikkelen viser også at de samme studentene presterer langt bedre på hjemmeeksamen under koronapandemien
enn på ordinær skoleeksamen. I tillegg favoriserer hjemmeeksamen disse studentene i større grad enn dem som
ikke har valgt praktisk matematikk. De siste årene har også vist en betydelig økning i interesse for nettstudier. I
studien blir prestasjonene i det uvanlige tilfellet der nettstudenter har identisk skoleeksamen til samme tid som
campusstudentene, undersøkt. Resultatene viser at studenter med praktisk matematikk presterer adskillig svakere
på eksamen etter å ha fulgt et nettbasert undervisningsopplegg.
Forlag
UniversitetsforlagetSitering
Kristensen Ø. Fra praktisk matematikk til matematikk for økonomer. UNIPED. 2024;47(1):60-73Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)