Dissensus og subjektivering: Refleksjoner rundt kvalitet i kunstnerutdanning
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/33625Dato
2024-05-24Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Hansen, Hanna HorsbergSammendrag
Denne teksten reflekterer over kvalitet i høyere utdanning av kunstnere. I kjernen av utforskningen bruker forfatteren sine egne erfaringer fra undervisning av kunststudenter. Ved å koble egne erfaringer med ulike kontekster og teorier om utdanning og læring, historisk så vel som samtidig, hevder forfatteren at en kunstnerutdanning må forberede studentene på det uforutsigbare og uforutsette. Derfor må utdanningen legge stor vekt på studentenes subjektivering: at de blir selvstendige, autonome og forberedt på det ukjente. Å gi studentene en opplevelse av dissensus i hverdagen kan bidra til en slik subjektivering. Teksten gir eksempler på hendelser der dissensus kan identifiseres, og beskriver et spørreskjema som brukes i studentenes evaluering av undervisningen.
Forlag
UniversitetsforlagetSitering
Hansen HHH. Dissensus og subjektivering: Refleksjoner rundt kvalitet i kunstnerutdanning. UNIPED. 2024(2-2024):91-100Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)