Mobbeforebygging og relasjonsbygging i fritidssektoren
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/33704Dato
2023-06-02Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Hegelstad, HansSammendrag
Dette er en kvalitativ studie som belyser en praksisforankret forståelse av mobbeforebyggende arbeid blant ungdom, med erfaringer fra ungdomsledere. Det er gjennomført 5 intervjuer med ulike ungdomsarbeidere, fra ulike klubber. I intervjuene belyses det hvilken posisjon de står i som rollemodeller overfor andre ungdom, hvordan de reflekterer over denne rollen og hvordan
Problemstillingen er som følger: Hvordan kan ledere i fritidssektoren bidra til å skape gode relasjoner mellom ungdom og forebygge mobbing?
Forskningsspørsmål er som følger: Hvordan reflekterer ledere i fritidssektoren omkring egen rolle (overfor seg selv og andre) i å forebygge mobbing gjennom gode relasjoner?
Ettersom problemstillingen omhandler voksne rollemodellers praksis innen mobbeforebygging på en bestemt arena i fritidssektoren, falt valget naturlig på ulike teorier om mobbing, derav Dan Olweus (1992), relasjonsledelse (Spurkeland, 2017). Som teoretisk rammeverk har det blitt tatt utgangspunkt i Urie Bronfenbrenner (1979) og G.H. Mead (1934). Disse teoriene var kompatible i forhold til aspektet som omhandler rollemodeller. Studien har utgangspunkt i en hermeneutisk tilnærming, hvor mye av forskningstiden er brukt på å tolke empirien som er blitt innsamlet til forskningsprosjektet. Metoden min er overveiende induktiv og er inspirert av Grounded theory. Etter metodedelen presenteres empiri sammen med egne tolkninger og refleksjoner. Avslutningsvis sammenfattes og diskuteres sentrale funn.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: