Matematisk tenkning i kulturell praksis: Utforsking av tradisjonell øremerking av reinsdyr
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/33740Dato
2023-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Nilsen, Martin AndreasSammendrag
Tema for denne studien er relasjoner mellom tradisjonell samisk kultur og kombinatorikk. Jeg ble inspirert til å skrive en masteroppgave om dette etter å ha sett et undervisningsopplegg som tok for seg bruken av tradisjonelle samiske reinmerker i matematikkundervisningen. Problemstillingen søker å identifisere og belyse matematisk tenkning innenfor samisk kunnskap om tradisjonell reinmerking. Dermed ble den endelige problemstillingen: Hvordan kan kunnskap om tradisjonell øremerking av rein være en ressurs for matematikklærere? Studien handler om hvordan samisk kultur kan benyttes som en ressurs i matematikkfaget. Studien min kan brukes som et bidrag til økt opplæring i grunnskolen om samisk kultur og samfunnsliv, i tråd med Sametingets handlingsplan mot samehets (Sametinget, 2022).
Jeg har benyttet en kvalitativ etnografisk metode i denne studien. Det empiriske grunnlaget for studien er innhentet gjennom observasjon ved skillegjerde og to semistrukturerte intervjuer med fokus på de tradisjonelle øremerkenes rolle i reindrifta og betydning for det samiske folk.
Kombinatorikk er et fagområde i matematikken som jeg gjennom mine år som elev i skolen. og student på universitetet har hatt stor glede av, og vært svært interessert i. Kunnskapsløftet fra 2020 fjernet kombinatorikk som både kompetansemål og hovedområde for 1.-10.-trinn og matematikk R. Dermed ligger det også en personlig motivasjon til grunn om å belyse hvordan dette fagområdet av matematikken kan prioriteres i større grad. Teorigrunnlaget for oppgaven baserer seg på kombinatorikk, etnomatematikk og samisk kultur.
Studien viser at tradisjonelle øremerker kan tolkes som et system av mønster. Ved identifisering av et reinmerke benytter reindriftsutøvere organisering og gjenkjenning som kan sammenlignes med enumeration innenfor kombinatorikk. Systemet består av strukturering på minst fire ulike nivåer; område, sijte, familie og individ. Systemet er både effektivt og dyrevennlig ved at merkene kan observeres på avstand (noen ganger med kikkert) uten å ta i dyrene. Resultatene viser også at implementering av tradisjonell samisk kultur i matematikkfaget i skolen er gjennomførbart og kan gi nyttige muligheter for å fremme samisk kultur i skolematematikken. Fremgangsmåten for hvordan inkluderingen av samisk kultur i undervisningen er dog mer usikker. Verdier og kunnskap knyttet til urfolkskultur må behandles slik at det oppleves som med verdighet og respekt fra et urfolksperspektiv. Hvordan dette skal utføres kreves det et mer omfattende forskningsprosjekt til å avgjøre.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: