Adjusting the Instruction-Based Congruency Effect to an Explicit cue Requires Practise
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/33794Dato
2024-05-01Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Aasen, Steffen RyggSammendrag
Humans display an ability to rapidly adapt behaviour to novelly instructed relations. Instructions typically bind known stimuli and responses in novel ways that must be retained for future implementation, which can induce unintentional effects on a secondary task. This effect can be adjusted based on the degree of preparation for the retained instruction. Cues can be used to explicitly signal upcoming task demands, such that the degree of preparation for the retained instructions can be adjusted. To investigate whether preparation can be adjusted to an explicit cue, I used a novel design implemented in the instruction-based literature. A cue was presented a couple of trials before the trial related to the retained instruction was presented. I hypothesized that the effect on the secondary task would be reduced or absent before the cue but present after the cue. The analysis revealed the expected pattern when considering time as an interacting factor in the analysis. Thus, only the later parts of the experiment indicated the expected pattern, while the earlier and middle parts of the experiment did not. The evidence suggests that practice is necessary to attenuate preparation before the cue, in line with prior research. Mennesker viser en evne til raskt å tilpasse atferden til nye instruerte relasjoner. Instruksjoner binder typisk kjente stimuli og responser på nye måter som må bevares for fremtidig implementering, noe som kan føre til utilsiktede effekter på en sekundær oppgave. Denne effekten kan justeres basert på graden av forberedelse for den bevarte instruksjonen. Signaler kan brukes til å eksplisitt signalisere kommende oppgavekrav, slik at graden av forberedelse for de bevarte instruksjonene kan justeres. For å undersøke om forberedelsen kan justeres til et eksplisitt signal, brukte jeg ett design implementert i litteraturen om instruksjonsbasert atferd. Et signal ble presentert et par forsøk før forsøket relatert til den bevarte instruksjonen ble presentert. Jeg antok at effekten på den sekundære oppgaven ville være redusert eller fraværende før signalet, men til stede etter signalet. Analysen viste det forventede mønsteret når man tar hensyn til tid som en interagerende faktor i analysen. Dermed indikerte bare senere deler av eksperimentet det forventede mønsteret, mens de tidligere og midtre delene av eksperimentet ikke gjorde det. Bevisene tyder på at trening er nødvendig for å dempe forberedelsen før signalet, i tråd med tidligere forskning.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen:
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Relaterte innførsler
Viser innførsler relatert til tittel, forfatter og emneord.
-
Students' Perception of Grammar Instruction. A study of the relation between students' perception of grammar instruction and their multiple intelligences
Rasch, Susanne Lillehaug (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-19)This thesis investigates students’ perception of grammar instruction within the English subject. I argue that although it seems to be a common belief that grammar is boring and useless, nevertheless, it seems like students find it informative and useful. The result of this study shows that the question of whether or not students enjoy working with grammar seems to be closely related and highly ... -
Bruk av instructional scaffolding. Hvordan kan instructional scaffolding brukes som et verktøy i tilpasset opplæring
Gotliebsen, Joachim Kristiansen; Halvorsen, Bjørnar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Bakgrunnen for denne studien er basert på observasjoner vi som lærerstudenter har observert i yrkespraksis, samt nasjonal forskning som dokumenterer læreryrkets høye stressfaktor. Læreryrket er mangfoldig og det er mange aspekter som tapper lærerens energi og gjør dem utbrent. En lærer skal stå i relasjon med mange, både elever, kolleger og hjemmet. Det er et økt krav til dokumentering som kommer i ... -
Investigating the Beliefs on English Grammar Instruction among Norwegian Students and Teachers in High School. The beliefs of Norwegian L2 learners of English on grammar instruction, and the correlation between grammar knowledge and learner beliefs
Johansen, Camilla Baumann (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)The objectives of the present study were to gain insight into the beliefs of high-level English second language (ESL) students and teachers from a Norwegian high school on grammar instruction as well as to investigate if grammar knowledge had an influence on these beliefs. To do this, a questionnaire was designed to measure the participants’ preferred grammar instructional method out of the four ...