Show simple item record

dc.contributor.advisorSilkoset, Ragnhild
dc.contributor.authorMoholt, Eirik
dc.date.accessioned2024-06-24T05:37:51Z
dc.date.available2024-06-24T05:37:51Z
dc.date.issued2023-11-24en
dc.description.abstractOppgaven omhandler å skape et grunnlag for strategiutvikling i teknologibransjer. En av byggeklossene i strategiutvikling er konkurransekrefter. Etter at Porter’s Five Forces ble publisert på 1980-tallet har betydningen og valg av konkurransekrefter vært diskutert. Temaet er fortsatt aktuelt i dag. Hvilke konkurransekrefter er det som er med på å påvirke en teknologibransje i dagens globaliserte samfunn, og hvilke konkurransekrefter er sterkest? Problemstillingen på studien er derfor som følger: Hvilke konkurransekrefter er essensielle for utarbeiding av strategi og suksess i teknologitunge bransjer? For å undersøke problemstillingen ble ubemannetbåt-leverandøren Maritime Robotics sitt ståsted benyttet som case. For å sikre forståelse av ubemannet båt bransjen ble delspørsmålet «Hvilke markeder er mest relevante for å undersøke konkurransekraft i dag?» utarbeidet for å snevre inn undersøkelsen mot markeder som er mest relevante. Gjennomførelsen av undersøkelsen ble basert på et kvalitativt design med to datainnsamlingsmetoder. Datainnsamlingen startet med en dokumentundersøkelse hvor fagartikler og anbudsinformasjon ble innhentet. Disse ga et overordnet blikk av konkurransekreftene i markeder, før semistrukturerte intervjuer tilførte primærdata til undersøkelsen. Studien viser at markedene verdsetter forskjellige konkurransekrefter, men konkurransekreftene innovasjon og teknologi, dynamiske markeder, kunder og konkurrenter, effekten av lovgivning og regelverk, kunder, og trusselen fra eksisterende aktører var ledende i bransjen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/33874
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3910
dc.subjectKonkurransekrefteren_US
dc.subjectPorter’s Five Forcesen_US
dc.subjectUbemannet båten_US
dc.subjectUSVen_US
dc.subjectStrategiutviklingen_US
dc.subjectAutonomien_US
dc.subjectTeknologibransjeren_US
dc.titleKonkurransekrefter i USV markedeten_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)